???

brevkassespørgsmål

???

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej . Jeg har to spørgsmål , som jeg håber i kan svare på..' 1. min kæreste får sådan nogen røde prikker/pletter på pikhovedet , nogen gange efter vi har haft sex.. og vi ved ikke hvad det er . Det gør ikke ondt eller noget og det forsvinder efter et par dage. Men vi undrer ogs' bar over hvad det er ? 2. Jeg bruger P-plaster som prævention. Og når man har haft det på de 3 uger , og man så skal have en uges pause inden man tager et nyt på , har jeg tænkt meget på om i den uges pause om min kæreste godt må komme oppe alligevel uden jeg risikerer at blive gravid , eller om det ikke virker mere i den uge , så jeg godt kan blive gravid ?.. Håber i kan hjælpe mig :) tak ..

Svar:

Hej med dig.

Jeg er glad for at du skriver ind til Cyberhuset.

Svar på dine spørgsmål:

1. Inden i pikhovedet er der en masse små blodkar (de hedder kapillærer) som bliver fyldt med blod når man er ophidset, de kan  blive ret tydlige når man har dyrket sex. Det sker der ikke noget ved og gør ikke ondt som du selv skriver.

2. I den uge hvor du ikke har plaster på, er det meningen du skal have din menstruation. P-plastret virker i de syv dage, hvor du holder pause. Så du bliver ikke gravid i den uge du er uden plaster.

Men hvis du efter en pause glemmer plastret i mere end én dag (1. dag menstruation), skal du bruge kondom i 14 dage. Da er du ikke dækket ind med den rette mængde hormoner.

Husk at flytte plasteret rundt på kroppen (baller, mave, lår, overkrop men ikke på brysterne)

Med venlig hilsen

Mette Mach