Screenshot af snapchat

brevkassespørgsmål

Screenshot af snapchat

brevkassespørgsmål af
En ven
13 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hej En fra klassen skrev på snapchat at hun ville dø. Jeg blev bekymret tog et screenshot og viste det til en voksen. Jeg snakkede med min mor bagefter fordi jeg blev usikker på om det var lovligt. Hun sagde at det nok ikke var lovligt hvis jeg delte screenshot af samtalen på nettet (er der regler for det?) men at det var godt at jeg hjalp min klassekammerat ved at vise det til en voksen. Vi snakkede så også om at hvis det på et tidspunkt skulle være nøgenbilleder af andre så er der nogle særlige regler hvor man i hvert fald ikke må dele det. Men min mor var usikker på om man må have det på telefonen for at vise en voksen eller det også kan give problemer. Så nu har min mor og jeg disse spørgsmål: - Er det ulovligt hvis nogle deler screenshot af privat samtale på nettet? - Er det ulovligt at tage screenshot af nøgenbillede af mindreårig og have det på sin telefon (selvfølgelig for at slette når man har vist til en voksen - men er det reelt ulovligt indtil man har slettet?). - Har I evt andre råd til hvad man bedst gør hvis man bliver bekymret over noget på Snapchat e.l. hvis man ikke skal tage screenshot? På forhånd tak Den bekymrede klassekammerat

Svar:

Kære bekymret klassekammerat.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at du lyder som en rigtig god ven. Det kan kræve meget at turde at vise sådan noget til en voksen, fordi man kan være bekymret for, hvad der sker efterfølgende. Men du gjorde det helt rigtige, som din mor også fortalte dig.

Jeg kan godt forstå, at I kommer i tvivl om, hvad man egentlig må og ikke må ift. at tage og gemme screenshots. Jeg tror, at der er mange, der er i tvivl, og det er heller ikke ligetil. Så det er super godt, at du skriver ind med de spørgsmål.

Er det ulovligt, hvis nogle deler screenshot af private samtaler på nettet?

Der er to ting, der er vigtige i forhold til om det er ulovligt:

1. Det kommer an på, om man selv er en del af samtalen eller ej. Hvis du selv er en del af samtalen, så må du i udgangspunktet gerne vise den til andre. Hvis du ikke er en del af samtalen, men blot overser den eller tilfældigt får adgang, så må du aldrig dele den. MEN!

2. Selv hvis du er en del af samtalen, må du kun dele den afhængig af indholdet af samtalen. Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvad der står i samtalen. Der findes nemlig en lov i straffeloven, der hedder §264D, som handler om, at man ikke må offentliggøre personlige og private oplysninger om andre, eller udstille andre. Så hvis der står private og personlige oplysninger i beskederne, som man tænker, at personen ikke vil have, at andre ved, så må man ikke dele det med nogen.

I dit tilfælde, hvor det handler om, at du har set en klassekammerat, der har skrevet, at hun vil dø, så vil det være okay at tage et screenshot af det, for at dele det med en voksen. Og så skal du bare slette det efterfølgende. For det er så alvorligt indhold, at man kan være bekymret for pigens sikkerhed og helbred. Så det vigtigste er, at der er en voksen, der kan gøre noget for at hjælpe pigen, og hvis det kræver, at der først bliver taget et screenshot, så en voksen kan se det, så vil det være okay. Hendes sikkerhed kommer først. Hvis du derimod havde delt screenshottet med fuldt navn i en gruppe på fx Snapchat eller Messenger, så ville det ikke have været okay.

Når det er på Snapchat, så har din klassekammerat sikkert set, at du har taget et screenshot af det, og hun ved (måske?) ikke, at du tog det for at fortælle det til din mor. Så du kan overveje at skrive eller sige til hende, at det var grunden til, at du tog det, fordi du er bekymret for hende og havde brug for at dele det med din mor, men at du ikke har delt det med andre.

Er det ulovligt at tage et screenshot af et nøgenbillede af en mindreårig og have det på sin telefon, indtil man har vist det til en voksen?

Hvis man tager et screenshot med det formål at vise det til en voksen og/eller for at anmelde det til politiet, så vil det være helt ok at gøre. Politiet har brug for beviser, og der vil et screenshot være et vigtigt bevis. Så hvis du fx ser et nøgenbillede, både af en mindreårig, men også af en voksen, som ikke har sagt ja til, at du må se billedet, så er det vigtigt at sikre beviser, så det kan blive anmeldt. Og hvis man ser det på Snapchat, så kan det være svært for politiet at finde igen, så de vil faktisk meget gerne have screenshots. Og så skal man, som du selv skriver, huske at slette det igen, når man har givet screenshottet videre til politiet, hvis man har lavet en anmeldelse, eller når man har vist det til en voksen. Hvis du eller din mor vil vide mere om, hvad man skal gøre, hvis man selv eller er vidende til en digital sexkrænkelse (altså ulovlig deling af fx nøgenbilleder), så er der lavet en guide her

Har I evt andre råd til hvad man bedst gør hvis man bliver bekymret over noget på Snapchat e.l. hvis man ikke skal tage screenshot?

Som udgangspunkt må du gerne tage screenshots af bekymrende indhold for at vise det til en voksen. Hvis du ser eller får tilsendt ulovlige billeder og videoer, som fx et nøgenbillede, så kan du også anmelde det til platformen. Men det bedste vil være at sige det til en voksen, og der kan man have brug for at vise et screenshot af det, man har set.

Så jeg håber, at du nu har ro i maven, nu hvor du ved, at det var helt okay at tage et screenshot af det, du så (og husker at slette det). Du har gjort det i den bedste hensigt, nemlig for at hjælpe din klassekammerat ved at en voksen ved, at hun har det svært. Og så håber jeg, at du har kunnet snakke med din mor om din klassekammerat, for det kan også være ubehageligt at læse sådan noget og at vide, at en man kender ikke har det godt.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål