så pinligt!!!
brevkassespørgsmål af
Julie
16 år
Hej
Jeg synes, det er pinligt at tage veninder med hjem. Jeg ved aldrig, om min mor er fuld og jeg har det dårligt med, at de skal se hende. Men jeg synes, det er svært – jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til veninderne. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Julie
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være uærlig eller have hemmeligheder overfor sine veninder. Derfor tænker jeg, om det kunne være en mulighed for dig at åbne op for dine veninder og fortælle dem hvordan det er at være dig og hvad der foregår hjemme hos dig. Hvis dette er for svært, så har du måske en lærer, du har tillid til, eller én fra din familie som du kan åbne op for og få fortalt hvordan du har det - det vil være rigtig godt for dig. Min erfaring siger, at det at få snakket med én og få sagt højt hvordan man har det, det er meget befriende. Det tager noget af det tryk, man kan føle, man går rundt med indeni.
Nogle gange viser det sig, at når vi får fortalt den slags hemmeligheder du har, til nogen der er tætte på os, så reagerer de ikke så slemt, som man har gået rundt og forestillet sig det. Ofte ved de det godt, eller haft det på fornemmelsen, uden at det nogensinde er blevet sagt højt. Mange ”tør” ikke spørge ind til én, som de kan mærke, ikke har det helt godt. De er bange for at vedkommende bliver ked af det, eller at de får ”åbnet op” for noget, de ikke ved, hvordan de skal reagere på.
Hvis det jeg har skrevet, virker for uoverskueligt, så har vi her i kommunen et tilbud til børn og unge, der vokser op i misbrugsfamilier. Dem kan man kontakte og få en snak med. Man kan være anonym, hvis man ønsker dette. Du kan ringe til Tommy på tlf nr. 20141384, eller til Mai tlf nr. 29742971. Eller du kan møde op på Rådgivningscenteret i Østergade og spørge efter én af dem.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du er meget velkommen til at skrive igen.
Hilsen Tommy