Rygning

brevkassespørgsmål

Rygning

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Hej cyberhus. Dette haster virkelig meget, da jeg ikkekan tænke på andet nu for tiden, så et hurtigt svar vil være alletiders!! Så jeg har igennem et år, flere gange om dagen, siddet sammen med venner der ryger konstant! Og har siddet HELT op af dem, mens de røg! Jeg omkring 5-10 gange følt hosten og som om at det kom op i min næse, men udover de gange har jeg ikke rigtigt følt noget som sådan? Mit spørgsmål er så at selvom jeg ikke har følt noget, har jeg så stadig indtaget det? Og påvirker det mig? Det er stået på i et år og flere gange hver dag. Har jeg nu dårlige sorte lunger of høj risiko for kraft, selvom jeg ikke selv har røget??? ):

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan forstå, at du i lang tid har været udsat for passiv rygning og du nu er bekymret for, om om du har indtaget røg, om det påvirker dig og om du nu har dårlige sorte lunger og høj risiko for kræft.

Ja, du har højst sandsynlig indtaget røg, hvis du har siddet i et røgfyldt lokale. De skadelige stoffer i tobaksrøg optages også i lunger og blodbanen ved passiv rygning, men dog ikke i så høj grad. Det kan godt påvirke lunger og øvre luftveje især, hvis man har astma. Der er også risiko for kræft og lungesygdom ved passiv rygning, men først når man har været udsat for passiv rygning gennem mange år. Du har altså ikke høj risiko for kræft nu, nej. Og du skal ikke være bekymret. Men undgå at blive udsat for meget passiv rygning gennem livet, hvis du vil blive ved med at have sunde og raske lunger.

Rygning er meget skadeligt i det lange løb, og det nemmeste er aldrig at begynde.

Håber du kan bruge svaret til noget og at du nu er lidt mindre bekymret.

Med venlig hilsen Rie

Ries billede
Rie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål