Rygmarvsbrok?

brevkassespørgsmål

Rygmarvsbrok?

brevkassespørgsmål af
MB
23 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hejsa, Jeg vil gerne til at få børn med min kæreste men han lider af rygmarvsbrok men er kun lam i fødderne. Hvor stor er sandsynligheden i forhold til resten af befolkningen for at vi får et barn med rygmarvsbrok? Er der noget vi skal være særligt opmærksomme på? Mvh MB

Svar:

Kære MB.

Det lyder som nogle dejlige fremtidsplaner du og din kæreste har. Når man har rygmarvsbrok er der en risiko for at ens barn kan arve det. Risikoen for at få et barn med rygmarvsbrok er større når man selv har rygmarvsbrok end hvis man ikke havde rygmarvsbrok. Hvor meget større risikoen er ved man faktisk ikke. Vi ved altså at risikoen for at du og din kæreste får et barn med rygmarvsbrok er større end for resten af befolkningen, men hvor meget større risikoen er ved vi ikke. I Danmark findes der rygmarvsbrok hos 1,2 pr 1000 graviditeter.

For at undgå rygmarvsbrok skal man tage folinsyre (B-vitamin) allerede når man forsøger at blive gravid. Folinsyre beskytter mod rygmarvsbrok. Der er anden medicin der kan øge risikoen for rygmarvsbrok, evt epilepsimedicin og A-vitamin. Ryggen dannes tidligt i fosterstadiet og et rygmarvsbrok vil kunne ses på en tidlig scanning.

Jeg synes, at du skal tage kontakt til din egen læge, I kan sammen planlægge forløbet i forhold til B-vitamin tilskud samt skanninger.

Jeg håber, at I kunne bruge mit svar. Jeg ønsker jer held og lykke med fremtiden :)

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål