Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Rodbehandlet tand

brevkassespørgsmål

Rodbehandlet tand

brevkassespørgsmål af
Nana
26 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej. Jeg fik foretaget en rodbehandling i en af de øvre kindtænder i maj måned (5-6 mdr. siden), på grund af en gammel og meget dyb fyldning. Min tandlæge var meget tilfreds med behandlingen der foregik over to omgange og mener ikke, at det kunne være gået bedre. Der var tre synlige kanaler i min tand. Efterfølgende havde jeg ondt i tanden i 2 uger, hvorefter smerterne aftog. I dag, 6 måneder efter, kan jeg dog stadig mærke tanden. Ikke som en desideret smerte, men hvis jeg tager fat i tanden og "rokker" med den, kan jeg mærke jag op i nerven, hvilket jeg undrer mig over, idet jeg troede, at tanden ville være død efter en rodbehandling. Jeg kan også mærke den på indersiden, når jeg børster tænder eller bruger tandtråd. Hvis jeg bider hårdt og fast sammen og "skærer" tænder, så kan jeg også fremprovokere jagene op i nerven. Ikke noget der er uudholdeligt, men bare ubehageligt. Jeg kan ikke mærke noget, når jeg spiser. Jeg har måske tendens til at være hypokonder, men jeg vil bare så gerne være sikker på, at det er lavet ordentligt. Jeg lider rigtig meget af tandskræk, så det var en stor overvindelse for mig, at lægge mig i tandlægestolen af to omgange til så voldsom en behandling. Jeg har de sidste 6 måneder gået rundt med frygten for, at det sikkert ikke ville lykkedes, og jeg er meget opmærksom på den større risiko der er, for at den knækker. Jeg synes jeg har brug for ro og vished ift. om den er lavet ordentligt, og hvad det er jeg kan mærke, når jeg mærker den. Jeg var for en måned siden forbi min tandlæge, som intet kunne se på røgtenbillederne, og han sagde, at hvis det ikke var reelle smerter, ville han foreslå, at jeg lærte at leve med det. Det ved jeg bare ikke om jeg kan. Hvad vil I råde mig til at gøre?

Svar:

Hej Nana

Vi kan desværre ikke tilbyde dig et svar på dit spørgsmål. Cyberhus er et rådgivningstilbud for unge mellem 9 og 23 år. Vi garanterer at alle indenfor den målgruppe får svar, men for at vi kan holde det løfte, bliver vi nødt til at sortere spørgsmål fra voksne, udenfor målgruppen, fra.

Vi henviser i stedet til egen tandlæge, og i dit tilfælde måske en vurdering hos en anden tandlæge end du plejer.

Mvh. Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål