rigigt skæg som 13 årig???

brevkassespørgsmål

rigigt skæg som 13 årig???

brevkassespørgsmål af
anonym
13 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

hej jeg er en dreng på 13 snart 14 men jeg går i klasse med nogle drenge som er langt fra udvikliet men jeg er den en af de eneste og jeg er den der er længst men jeg barbert mig her for leden men nu er der sorte prikker istedet er mega nervøs, men har nævnt det for min mor og far, min far sagde jeg bare skulle barber mig. det gjorde jeg men nu er det noget rigtigt skæg?!

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev! Ud fra det du skriver, lyder det til, at du har fået rigtigt skæg. Når først skægvæksten er begyndt, er der ikke så meget man kan gøre ved det. Andet end at barbere sig, hvis man ikke ønsker at have et skæg.

Du skriver, at du er den, der er mest udviklet i din klasse. Alle udvikler sig i forskelligt tempo - nogle er tidligt udviklet, og får tidligt skæg, kønsbehåring og dybere stemme, andre er senere til det. Uanset hvad, er det en udvikling alle drenge skal igennem. Men det er aldrig sjovt, at være den første til at komme i puberteten. Ligesom det heller ikke er sjovt at være den sidste.

Hvornår man kommer i puberteten og hvor hurtigt man udvikler sig, er man ikke selv herre over. Det man er herre over, er hvordan man har det med det. Enten kan man vælge at synes det er det mest forfærdelige i verden, og ønske, at man bare var ligesom alle andre. Eller også kan man vælge at acceptere det, og prøve at få det bedste ud af en situation, som man alligevel ikke kan ændre på. Din skægvækst er kommet for at blive, men den kan godt føles som en ikke-velkommen gæst til at starte på. Når ens krop ændrer sig, kan det tage lidt tid at vænne sig til. I puberteten sker der rigtig mange forandringer med ens krop, og det kan være en meget forvirrende og overvældende tid. Men med tiden vil man vænne sig til de forandringer, der sker. Og ofte ender man med at blive glad for dem.

Jeg håber du kan bruge svaret!

Mange hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål