Ribben i brystet?

brevkassespørgsmål

Ribben i brystet?

brevkassespørgsmål af
Anna
13 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej cyberhus.

Jeg er 13-årige pige som har gået med nogle bekymringer.

Her forleden dag der jeg mærkede på mit bryst var der noget anderledes.

Jeg kan ligesom mærke en knogle eller et ribben inde i mit bryst. Jeg kan mærke det i begge bryster men det er mindre voldsom i det højre bryst. Altså jeg har snakket lidt med min mor om det. Og hun mener bestemt ikke det er noget.  Men jeg overvejer alligevel at tage et smut hen forbi lægen. Men jeg ville først spørge jer. Ved i hvad det kunne være. Jeg har ikke rigtig nogle smerter men det gør lidt ondt når jeg trykker på det. Jeg har googlet det lidt med der kommer ikke rigtig noget relevant op. Men hvis i ved eller har en ide eller nogle gode råd må i er i meget velkommen til at skrive det. Jeg ved nemlig slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.

kh Den Bekymret Pige

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.

Jeg kan forstå, at du har mærket en knogle eller et ribben i dit bryst. Allerførst vil jeg sige, at du ikke skal være bekymret.

Ens ribben (som er knogler) ligger i en lang række langs hele brystkassen og ligger også under selve brysterne. Derfor tror jeg med stor sandsynlighed, at det er dine ribben du har mærket som knoglestruktuerer under dit bryst. De kan sagtens føles lidt forskelligt fra side til side. Hvis man trykker på brysterne og ribbenene flere gange for at mærke efter, kan man sagtens blive lidt øm.

Det er meget fint, at du undersøger dine bryster selv. Det du især skal være opmærksom på er hvis du mærker en ny knude i selve brystet, hvis brystet begynder at se anderledes ud, eller hvis der kommer blodigt sekret fra brystvorten. Det kan være symptomer på at der er noget galt, men det ville være meget usandsynligt i din alder.

Derfor ville jeg lytte til din mor og tage det helt roligt, da jeg er ret sikker på, at det er ribbenene, som du kan mærke. Men hvis du bliver ved med at være bekymret, kan du altid tage et smut forbi din læge og få ham/hende til at mærke efter.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Bedste hilsner,

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål