Plejeforældre

brevkassespørgsmål

Plejeforældre

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej alle.. Jeg er en pige på 16 år. Jeg bor i en plejefamilie, og det har jeg gjort i snart 2 år. Begge mine plejeforældre drikker meget, og jeg får ikke hjælp i skolen. Min plejelillebror kan heller ikke lide at bo her.. De er ikke egnet til at være plejeforældre! Jeg kan ikke snakke med nogle om det, kun min mor og far. miner plejeforældre snakker ofte grimt om mine forældre, da de vil sætte sig i bedre lys. Det hus vi bor i, det er klamt. De gør aldrig rent, det er mig som sørger for det, og jeg sørger også selv for mad til at tage med i skole, aftensmad osv. Håber der er nogle som kan hjælpe. vi vil gerne væk.

Kh. Den forvirrede pige

Svar:

Kære forvirrede pige

Det er tydeligt at du ikke trives særlig godt, hvor du bor nu, og jeg synes det er godt at du prøver at få noget hjælp til at få skabt nogle ændringer så du kan komme til at føle dig tryg og tilpas, der hvor du bor.

Jeg kan selvfølgelig ikke løse problemet for dig, men jeg vil prøve at lede dig videre til de mennsker jeg mener kan hjælpe dig.

Først og fremmest tænker jeg at du skal kontakte den sagsbehandler som har været med til at finde din nuværende plejefamilie og bestemt at du skal bo der. Den kommune hvor du og dine forældre kommer fra, har pligt til at sørge for at du trives og har det godt hos den plejefamilie hvor du bor. Hvis ikke du trives kan og skal de hjælpe.

Jeg ved ikke om du ved hvem din sagsbehandler er, men hvis du gør kan du tage direkte kontakt til ham/hende og bede om hjælp.

Hvis du har brug for hjælp til at tage kontakt, eller måske bare i det hele taget brug for flere råd og tanker om hvad du kan gøre, vil jeg opfordre dig til at skrive til Børnetinget. Det er en organisation for børn og unge der bor hos plejefamilier. De har både en debat hvor du kan snakke med andre børn og unge der bor som dig, og en brevkasse hvor voksne der selv har boet hos plejefamilier svarer på de spørgsmål du måtte have. Tænker de måske kan hjælpe dig yderligere.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål