overbeskyttende forældre

brevkassespørgsmål

overbeskyttende forældre

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Hej! Jeg er en pige på 17 år, som har en meget overbeskyttende mor. Jeg må f.eks. ikke tage på Roskilde festival i år, og jeg må heller ikke tage i byen og drikke, medmindre det er en koncert, som slutter senest kl. tolv, så min far kan hente mig. Min mor vil gerne have, jeg bliver boende hjemme til jeg er færdig med gymnasiet (altså når jeg er 20), og hun mener, at hun stadig kan bestemme over mig, efter jeg er fyldt 18. Tanken om at skulle bo hjemme 3 år endnu virker meget uoverskuelig , men jeg er også klar over, at jeg ikke har råd til at flytte hjemmefra som 18 årig med en SU på 1200 kr om måneden.

Forleden sagde jeg til hende, at min veninde og jeg gerne vil på interrail i næste sommerferie, når vi begge er fyldt 18. Til det sagde hun straks nej, men mente at jeg skulle vente til efter gymnasiet, når jeg er blevet mere moden. Jeg mener selv, jeg både er moden og ansvarlig. Sidste år gik jeg på efterskole, hvilket gav mig utrolig meget. Jeg siger fra, når der er noget jeg ikke vil, jeg klarer mig godt i skolen, jeg ryger ikke og drikker ikke specielt meget. Når jeg spørger min mor, hvorfor hun ikke stoler på mig, siger hun altid, at det er alle de andre hun ikke stoler på, men hun er jo nødt til at give slip på mig på et eller andet tidspunkt.

Så mit spørgsmål er: Når jeg bliver 18 men stadig bor hjemme, har jeg så ikke ret til at tage på f.eks. interrail i sommerferien, hvis jeg vil det? Problemet er bare, at selv hvis loven er på min side, er det jo ikke min mening at ødelægge mit forhold til min mor...

Jeg ved, at min mor elsker mig og bare gerne vil beskytte mig så længe hun kan, men jeg føler virkelig, hun begrænser mit sociale liv. Håber du vil svare på mit spørgsmål, tak på forhånd.

Hilsen Gry

Svar:

Hej Gry

Jeg kan godt forstå du er frustreret over din situation. Det er ikke fedt at føle sig begrænset på den måde som du beskriver. Lad os lige starte med et hurtigt svar på det du spørger om.

Kan din mor bestemme om du må tage på Interrail efter du er fyldt 18 år? NEJ, det kan hun ikke. Når du er fyldt 18 år er du myndig og kan derfor fuldt ud selv træffe beslutninger om hvor du vil bo, hvem du vil være sammen med og hvor du vil holde ferie.
Når det så er sagt har du helt ret i at loven ikke nødvendigvis hjælper ret meget hvis det betyder at du og din mor får et dårligt forhold til hinanden.

Det lyder som om særligt din mor rigtig gerne vil det bedste for dig og rigtig gerne vil gøre alt hvad hun kan for at passe på dig, og det er selvfølgelig rigtig godt. Det er på den anden side ikke så godt hvis du føler at den måde hun gør det på, begrænser dit liv i al for stor grad.

Jeg tænker at du bliver nødt til at finde ud af hvor du er villig til at gå på kompromis, og hvor du er fast besluttet på at gøre tingene helt som du vil.(altså når du er fyldt 18) Når nu din mor har det som hun har det, kan du have ret i at det vil gå ud over jeres forhold hvis du beslutter dig for at gøre alt fuldstændig som du selv vil "bare" fordi du er fyldt 18. Du bliver nok nødt til at acceptere at din mor har nogle meninger og regler for hvad du må...i hvert fald så længe du bor hos dine forældre og de hjælper med bolig, mad og lignende.

Jeg kan ikke rigtig give dig et svar, med et "let" løsning på dit problem. Som du selv siger så vil din mor egentlig bare gerne vil passe på dig, og hvis du ikke har mulighed for at flytte hjemmefra, bliver du nødt til at tage en snak med dine forældre om hvordan I kan finde en måde at leve sammen, på en måde hvor du får mere og mere plads til at blive mere voksen og selvstændig, i et tempo dine forældre kan være med til.
Du lyder som om du allerede har haft en snak eller to om de her ting med dine forældre. Måske bliver det en smule lettere i fremtiden når du ved hvad dine rettigheder faktisk er.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål