min forstander er efter mig

brevkassespørgsmål

min forstander er efter mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 12 år 3 uger siden

hey man! jeg er en dreng på 16 som går på efterskole :D det er squ cool nok. men jeg er blevet mistænkt for tyveri fordi jeg fandt en hardisk og et sæt nøgler! så har min forstander sagt at jeg skal skrive dagbog hverdag og sende den til ham om morgen, hvis han ikke har den bliver jeg smidt ud! jeg gik ind på et værelse for at høre en om noget og da jeg går igen går han der ind og spørg ham hvad jeg lavet der inde. jeg føler mig rimelig forfulgt. har han virkelig den magt at sige at jeg skal skrive alt hvad jeg laver og det er virkelig alt! for di hvis jeg ik notere at jeg har snakket med en og han finder ud af det ryger jeg også ud!! men har han den rettighed at han skal vide alt??

Svar:

Hej med dig..

Det lyder ikke så rart at føle sig forfulgt på den måde og det er super at du lige undersøger hvad dine rettigheder.

jeg har haft lidt svært ved at finde en lovgivning der dækker dit spørgsmål, men jeg kan fortælle dig det her:

En forstander på en efterskole bestemmer en hel del og ud fra det du skriver, så må han godt bestemme, at du i en periode skal fortælle ham alt hvad du laver på skolen. Det er selvfølgelig ikke så rart for dig og specielt ikke hvis du er uskyldig. jeg håber det er i en kort periode.

Nu kender jeg jo ikke sagen og hvis du for eksempel ikke afleverede nøglerne og harddisken med det samme, så har de jo også ret til at være mistænksomme.

Men hvis du er uskyldig og afleverede de ting da du fandt dem, så synes jeg du skal tage en snak med ham igen og måske også med din kontaktlærer, hvis du har sådan en på skolen. Prøv at forklare ham din sag og hvad du tænker om det hele. Fortæl dem at det ikke er en rar situation for nogen af jer og at du gerne vil vise dem at det ikke var dig, så I kan komme videre.

Hvis det ikke ændrer noget og det fortsætter med at være ubehageligt, så synes jeg du skal snakke med din mor og far og så må de prøve at tage en snak med skolens ledelse.

Det var det bedste svar jeg kunne give dig, men hvis du har brug for flere råd, så prøv at logge på chatten, fordi så kan rådgiveren spørge om forskellige ting, så det måske er  nemmere at hjælpe dig.

Venlig hilsen

Erroll