må ikke en skid

brevkassespørgsmål

må ikke en skid

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hvad fanden skal jeg gøre jeg må ikke en skid hjemme hos min mor jeg spøger bare om jeg må for farvet mit hår blondine og så siger hun bare det er dumt og alt mulig fatter det ikke jeg vil jo bare være blondine hvad fanden er der galt med det ja jeg spøger bare....?

Svar:

Hej med dig..

Jeg kan godt forstå, at det er hamrende irreterende når der er noget man rigtig gerne vil og så ens mor siger nej.

Du har skrevet til min brevkasse om rettigheder og derfor tror jeg du er nysgerrig på at vide noget om dine rettigheder og om det er okay, at din mor bare siger nej.

Det er det faktisk og det er sådan at din mor bestemmer rigtig meget frem til du er 18 år, også om du må få affarvet dit hår. Den lov er lavet fordi det er de voksnes opgave at passe på børnene. Det er også de voksnes opgave langsomt at give mere og mere ansvar til deres børn, så de på den måde lærer at tage ansvar for deres eget liv.

Sommetider synes børnene og de unge at der går alt for lang tid før de får lov til forskellige ting og får ansvar. Det kan føles urimeligt og være svært at acceptere lige når man står i det.

Derfor bliver du også nød til at æde den lige nu, men jeg synes du skal snakke med din mor igen. Prøv at spørge hende om hvorfor hun ikke vil have det. Det kan være rart at få en forklaring, så du bedre kan forstå hvorfor hun siger nej. Det kan også være i kan lave en aftale om hvornår du må begynde at bestemme sådan nogle ting.

Det var nok ikke lige det svar du havde drømt om, men jeg synes det er fedt at du søger svar på det og jeg håber i finder ud af noget derhjemme..

Venlig hilsen

Erroll