I tvivl om hvor jeg kan bo?

brevkassespørgsmål

I tvivl om hvor jeg kan bo?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg er en pige på 17 år der snart fylder 18. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at flytte til Vejle når jeg fylder 18, men mit problem er at jeg ikke ved om jeg kan det når jeg går på gymnasiet i Fredericia(på det tidspunkt i 3.G), om der er regler for hvilken region man skal bo i for at kunne gå på diverse uddannelsessteder?. Jeg bor i øjeblikket i Middelfart og går som sagt på Fredericia Gymnasium og det giver ingen problemer? Jeg har søgt lidt på internettet men kan ikke finde noget?? Er så forvirret..

Svar:

Hejsa.
Stærkt at du vil kende dine rettigheder i forhold til hvor du kan bo. Kan godt forstå at du bliver forvirret over alle de regler.

Det er sådan at vi i Danmark har bevægelsesfrihed, hvilket betyder at man kan bo hvor man har lyst til. Så hvis du har lyst til at flytte til Vejle, så har du muligheden for det. Det har ikke nogen betydning for hvor du kan studere.

Du skal dog være opmærksom på din SU, og at du muligvis kan få udeboende sats.

SU styrelsens hjemmeside siger følgende:

Betingelser for at få udeboendesatsen

For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):

  • Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
  • Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
  • Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
  • Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Du kan læse mere om reglerne ved at trykke her

Jeg vil råde dig til at snakke med din studievejleder på gymnasiet, da hun kan vejlede dig.

Venlig hilsen

Steffen