Hvem bestemer om jeg skal på hospitalet?

brevkassespørgsmål

Hvem bestemer om jeg skal på hospitalet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej jeg er en pige på 16-et-halt år jeg vil gerne spøre jer om pæ-da-go-ge-rne på mit behandlingshjæm kan bestemme om vorvidt jeg SKAL på skadstue og sys når jeg har skårt mig undskylde at jeg ik skrever så got men jeg er ordblinde men hva er lovnen omkringe det???????????

Svar:

Hej med dig..

Jeg synes du skriver fint og jeg kan sagtens forstå dig..og så synes jeg det er et rigtig godt spørgsmål du stille.

Loven hedder "Lov om patienters retsstilling" og du kan læse et godt eksempel på det her i Cyberhus, lovstuen.

Den siger, at når du er fyldt 15, så har du ret til at sige nej til en behandling. MEN dine forældre eller dem som har overtaget myndigheden over dig (og det kan godt være den institution du bor på) kan bestemme, at du skal have behandling, hvis du er til fare for dig selv eller andre.

Hvis du for eksempel har skåret i dig selv og pædagogerne mener, at du er til fare for dig selv og dit liv, så kan de sige, at du skal behandles. Hvis du siger nej, så kan de ringe til hospitalet og så kan de tvangsbehandle dig, hvis lægerne også mener at de er vigtigt for dig og din krop.

Der står også i forældreansvarsloven (den står på samme side), at forældre eller dem som har ansvaret for dig, giver dig tryghed og er omsorgsfuld. Ud fra det du skriver, så synes jeg det er super godt at pædagogerne lige vil have tjekket dit sår.

Hvis du sidder og har brug for at snakke med en helt anden voksen og en som du kan være anonym over for, så tjek lige vores chatrådgivning her i Cyberhus..

Kan du have det godt..

Venlig hilsen

Erroll