Hvad gør du når pansersvinene beder dig fjerne dine piercinger ved anholdelse

brevkassespørgsmål

Hvad gør du når pansersvinene beder dig fjerne dine piercinger ved anholdelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus

Jeg er i en situation hvor jeg kan risikere, at blive anholdt hvert sekund. Da jeg er indehaver af en hel del piercinger og da pansere har ret til, at fjerne dem med en tang, hvis de vælger at anholde mig, så risikerer jeg, at få klippet mine piercinger, som på de 6-12 timer jeg kunne risikere, at side i detentionen, ville vokse sammen, dermed ville jeg miste en helvedes masse penge. Jeg finder dette yderst diskriminerende og kan personligt ikke se nogen fornuftig grund til, at jeg ikke må have piercinger på i detentionen. Ved i hvorfor man ikke må have sine piercinger siddende i i detentionen, hvad kan man evt. gøre, må man have tørklæde og kalot på i detentionen, kan i evt. finde det sted i, jeg gætter på straffeloven, der står at panserne har ret til, at fjerne dine piercinger, har i nogen råd til, hvordan jeg kan få lov til, at slippe for, at fjerne mine piercinger, hvad sker der hvis jeg strider i mod, hvor højt går de op i denne regel og hvordan "opretter" man en ny religion?

Hilsen Cil

Svar:

Hej Cil

Det er helt rigtigt at politiet har ret til at fjerne piercinger eller øvrige smykker fra dig hvis du bliver anholdt og skal i detentionen. For at gøre det helt kort så handler det om at politiet har ansvaret for din sikkerhed så længe du er i detentionen, og derfor vil de altid sørge for at fjerne alle genstande som en person kan bruge til at gøre skade på sig selv. Og så handler det selvfølgelig også om at fjerne genstande der kune bruges til at gøre skade på politiet.

Det kan godt lyde lidt overdrevet...særligt hvis man ikke har nogle planer om at gøre skade på sig selv, eller politiet. Men jeg vil ikke mene at det er noget du kan "tale" dig ud af. Politiet vil altid gøre alt hvad de kan for at sikre at du ikke har noget med i detentionen som kan forvolde skade. Så mit bedste råd vil være ikke at gøre en masse ud af det. For hvis politiet vil have dem ud...så kommer de ud.

I forhold til tørklæder og kalot, kan jeg kun sige at det handler om politiets vurdering. Et tørklæde vil jeg næsten være sikker de også vil fjerne da det ligesom bælte og snørrebånd ret let kan bruges til at gøre skade på sig selv.

Der skal som sådan ikke noget særligt til at starte en religion. Så længe religionen ikke har til formål at gøre skade på andre har vi i Danmark religionsfrihed...også til at starte nye. Men hvis man skal have ret til eksempelvis at udføre dåb eller bryllup som er juridisk bindende skal religionen være anerkendt eller godkendt, hvilket er noget man skal ansøge om hos Familiestyrelsen.

I danmark er eksempelvis en masse forskellige trosretninger indenfor kristendommen, islam, hinduisme og buddhisme anerkendte. Men der findes også en masse som ikke er, men som man alligevel sagtens kan tro på. Eksempelvis Scientology. Du kan læse mere om godkendelse her

DeBedsteHilsner

Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål