Hjæælp!!!

brevkassespørgsmål

Hjæælp!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hey Cyberhus:) JEg er en 16 årig dreng der har nogle MEGET overbeskyttende og nysgerrige forældre. De har det med at tjekke mine SMS'er og opkald, og de vil generelt vide ALT hvad jeg foretager mig. Selv koden til min egen Facebook profil må jeg ikke få at vide. er meget træt af at blive behandlet som et lille barn. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig...

Det er et rigtig godt spørgsmål og jeg tror der er rigtig mange unge der synes, at deres forældre blander sig lidt for meget i deres privatliv..

Svaret til dit spørgsmål er, Nej, dine forældre må ikke tjekke dine sms`er eller beholde din adgangskode til Facebook og tjekke din profil. Du har ret til privatliv og det gælder bland andet din telefon og din facebook profil.

Prøv lige at læse mere på det her link hos Børneinfo. Næsten nederst står for eksempel det med sms`er.

Dine forældre bestemmer rigtig mange ting og det er deres ansvar at passe på dig og sørge for at du lever trygt og godt. Og derfor kan det godt være, der er en grund til at de har brug for at tjekke dig lidt mere, men de skal stadig sørge for at give dig noget privatliv, fordi det er en del af det at blive ældre og snart voksen.

Derfor synes jeg du skal vise dem det jeg har skrevet til dig og få en god snak med dem om, hvorfor de mener det er nødvendigt at tjekke dig. Måske kan i blive enige om en model, som i alle er tilfredse med. Måske skal du ændre nogle ting og tage noget ansvar, så dine forældre kan se at du er ved at blive voksen. Og måske skal dine forældre også ændre på nogle ting og lige vænne sig til, at du er voksen og myndig om 2 år, og derfor snart skal klare dig selv.

Hvis du ikke føler de vil lytte eller respektere di privatliv, så har du mulighed for at få hjælp af en voksen i din kommune. Men jeg synes du skal prøve at snakke med din far og mor først, og hvis det ikke går, så kig forbi chatten eller skriv igen, så skal vi prøve at hjælpe dig videre med et par forslag til hvad du så kan gøre.

Venlig hilsen
Erroll