hej

brevkassespørgsmål

hej

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år

Hej. Der er en, der spørge om det er lovligt at skrive med en pige under 15. DVS han skriver kun med hende, ikke gøre noget med seksuelt. Han spørge er det lovligt.

Svar:

Hej med dig

Det er et svært spørgsmål at svare præcist på, fordi du ikke skriver så meget og fordi det afhænger af flere ting... men nu prøver jeg, at skrive de tanker jeg fik, da jeg læste dit spørgsmål.

Kort sagt er det ikke ulovligt at skrive med en pige som er under 15 år, men det skal være almindelig ting man skriver om. Fritidsinteresser og den slags, sådan noget som venner ville snakke om.

Men der er nogle store Men`er..

Det afhænger derfor om hvad han skriver til hende og det handler om hvor gammel han er. Hvis han er 23 år lige som dig, så synes jeg ikke det er okay. En pige på under 15 er ikke særlig erfaren i kærlighed og venskaber, og det kan være svært for en pige på under 15 år at finde ud af hvad en fyr på 23 mener med det hele. Mange pige på under 15, vil se meget op til en fyr på 23 år og derfor kan der let komme store misforståelser. Vil han have noget kørende? Vil han bare være venner? Vil han have sex på et tidspunkt? Er jeg ved at blive forelsket i ham? Osv.

Jeg kan også undre mig over, hvorfor en fyr på ex. 23 år, vil skrive med en pige på under 15 år og kan komme i tvivl om hvad den fyr egentlig er ude på.

Så mit råd til dig er, at fortælle ham fyren, at han skal være meget opmærksom på hvad det er for et forhold han er ved at skabe til den pige. Og så vil jeg spørge ham om hvorfor han egentlig har lyst til at Skrive med en pige der er så meget yngre end ham. Jeg synes ikke det er okay.

Der er noget der hedder Grooming og som er ulovligt. Det er hvis man er ældre og bruger sin erfaring og aldersforskel til at starte en relation og nogle følelser hos en yngre dreng/pige på nettet og så på et tidspunkt overbeviser den yngre pige om, at man på et tidspunkt skal mødes og have en form for sex. Og når du stiller det spørgsmål, så er det grooming jeg kommer til at tænke på.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål