flytte eller stikke af

brevkassespørgsmål

flytte eller stikke af

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

hej cyberhus

jeg vil gerne flytte hjemme fra men da jeg kun er 13 kan jeg jo ikke få min egen leglihed så tænke jeg fordi jeg kan slet

ikkr kan med min mor jeg skal bare væk jeg kan ikke klare det mere jeg bliver skør af hende jeg kan ikke engang kalde hende for

min mor mere men min far de er skilt men hun har forældremyndigheden over mig og mine søskene fordi min far er pykisk syg og nu sidder han i fængsel igen det har han næsten  gjordt hele mit liv jeg har også boet i pleje famlilie i mange år da jeg var lille men det vil jeg ikke igen da jeg ikke var så glad for det

men han kommer ud om en par mådner kan jeg så godt bo hos ham hvis han vil have det selvom han er syg

og  ikke har myndigheden over mig for jeg klare det ikke ret meget længere jeg stikker snart af det ligesom min mor bare vil gøre mig skør men hvis jeg nu skaulle bo hos min far hvor skulle jeg så sige det henne og hvordan skal jeg sige det og i tænker sikkeret at jeg er teeneger og det er helt normalt at det er sådan der hjemme

men det er altså ikke rigtig for det har være sådan i rigtig mange år men det er jo først nu jeg er begyndt at ture sige noget jeg har også prøvet at snakke med min pædago om det men hun fatter ligesom ikke så meget hun siger bare at sådan er det  mange hejm men det kan også godt være men jeg kan ikke klare det mere så griner hun bare og siger det er normalt men det gør det jo ikke rigtig beder at jeg ikke rigtig har det godt i skolen altså med fagene jeg er ikke så god i skolen men min mor siger også at jeg ikke må bo der hjemme fordi jeg ryger så siger jeg jo slf det er helt fint med mig men så straffer hun mig bare og siger at jeg IKKE må gå ud hjemmefra

undskyld hvis det er svært at forstå men skal bare væk og tak på forhånd

Svar:

Hej Anonym

Lad mig starte med hurtigt at svare på dit spørgsmål omkring at flytte hjem til din far. Hvis det er din mor der har forældremyndigheden, skal din mor give tilladelse til at du kan bo hos din far. Hvis hun giver tilladelse kan de som udgangspunkt godt lade sig gøre. Der kan dog være tilfælde hvor de sociale myndigheder ikke vil tillade det alligevel, hvis de vurderer at det ikke vil være sikkert og trygt for dig.

Men det jeg synes der er vigtigt lige nu er at du har det så svært at du faktisk overvejer at stikke af hjemmefra. Derfor er det også godt at du har valgt at skrive her i brevkassen så du kan få noget hjælp istedet. Jeg kan godt forstå at du har tænkt over at stikke af, for nogle gange kan det at løbe væk fra det hele virke som den eneste mulighed. Men jeg håber du vil prøve nogle andre ting af først, for jeg tror ikke at stikke af er den bedste løsning.

Det er helt tydeligt at du og din familie har brug for noget hjælp, og der er mulighed for flere forskellige former for hjælp gennem din kommune.

1. Det kunne være hjælp til at få løst problemerne derhjemme så du faktisk blev glad for at bo hos din mor.

2. Støtte til at kunne bo hos din far.

3. Mulighed for at komme på efterskole, så du bor væk hjemmefra det meste af tiden.

4. Bo hos din mor eller hos din far med noget aflastning(altså at du ind i mellem kunne bo et andet sted, når det bliver lidt for svært der hjemme)

5. Bo et helt andet sted end hos din mor eller far (plejefamilie, opholdssted eller lignende)

Og der kan være flere muligheder. Men det kan være rigtig vanskeligt at finde ud af hvilke muligheder der er og præcis hvem det er man skal snakke med. Som voksen kan det være svært nok at holde styr på alle de mange regler og love der er, og jeg tænker det i hvert fald ikke er lettere som ung.

Derfor tænker jeg at det ville være godt for dig at få hjælp fra en bisidder. En bisidder er en voksen der kan hjælpe med at finde ud af hvad du har ret til og hjæpe med at tage kontakt til de rigtige mennesker. Hvis der er brug for at holde møder kan bisidderen også tage med til møder så du er sikker på at dine rettigheder bliver overholdt.
Børns vilkår har sådan et korps af bisiddere som man kan blive tilknyttet. Du kan få en lige meget hvor i landet du bor. Du starter med at kontakte dem og fortælle om din situation og hvad det er du gerne vil have hjælp til. Du skal oplyse hvor i landet du bor, og så vil de finde en bisidder der bor i nogen lunde samme område, som vil tage kontakt til dig og snakke mere med dig om de muligheder du har og om hvordan de kan hjælpe.
Du kan læse mere om bisidderkorpset og om hvordan du kontakter dem her.

Jeg håber du vil give det en chance og kontakte dem, og at du forhåbenligt for den rigtige hjælp til at få mere ro på din boligsituation.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål