er det lovligt ?

brevkassespørgsmål

er det lovligt ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej

jeg er en dreng på 18 år, og jeg er vild med en pige på 14 :/ er det ulovligt hvis jeg laver noget med hende, og hvor går grænserne for pædofili.?

Svar:

Hej med dig

Mange tak for dit brev og jeg synes det er rigtigt godt, at du skriver til brevkassen da det er et meget relevant spørgsmål.

Da du ikke uddyber " laver noget", så er det svært for mig at vide hvad du mener helt præcist.

Men jeg kan oplyse dig om, at i Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det vil sige, at når man er under 15 år er man mindreårig.

Det fremgår af straffelovens § 222, at den som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år. Derfor er mit svar til dig, at det forbudt at have seksuel omgang med personer under 15 år.

Selve betegnelsen af pædofili kan beskrives sådan: Når en voksen har sex eller seksuelle hensigter med et barn. Helt principielt er pigen du omtaler et barn, da hun stadig er mindreårig, og du er voksen da du er 18 år.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at skrive til brevkassen igen eller fange en af vores rådgivere i chatten hvor du kan få en mere personlig snak om din konkrete situation :-)

Mange tanker

Louise