Anmeldelse af skoleinspektør

brevkassespørgsmål

Anmeldelse af skoleinspektør

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej

Dette brev biver nok lidt kompliceret og indviklet. Men lad os komme lige til sagen.

Jeg skærer i mig selv. Jeg har fortalt min klasselærer det, og han har fortalt mig at han ikke har sagt noget til vores skoleinspektør. Jeg taler med ham om mine problemer, men jeg går ikke til psykolog. (Jeg har været frivilligt hos skolepsykologen tre gange, men droppede det da jeg ikke følte der var en pointe i det)

Lærerne på min skole ved godt hvem jeg er. Jeg har problemer i idræt og har fået nogle "særlige regler". Jeg var en dag i marts kaldt ned til skoleinspektørens kontor. Hun spurgte til idræt og sådan noget. Hun sagde: "Jeg ved godt hvordan det er at være ung. Nogle unge piger spiser fx anderledes eller skærer i sig selv. Kan du genkende noget af det?" og det svarede jeg nej til (jeg løj over for hende). Jeg sagde til hende, at jeg ikke ville have mine forædre informerede omkring vores samtale eller omkring idræt. Hun svarede, at det ikke var noget jeg kunne bestemme, og det var egentligt det "møde".

Men her mandag d. 12 maj, fortæller min mor at hun er blevet ringet op af skoleinspektøren (det skal lige siges, mine forældre godt ved jeg har problemer i idræt, men ikke hvorfor. De ved heller ikke at jeg skærer i mig selv), og skoleinspektøren har fortalt at hun er bekymret for mig, og hun kan se at jeg har tabt mig her på det sidste, og at hun set sår og ar på mine arme, hvilket ikke kan passe for jeg har ikke vist mine arme - overhovedet! Jeg har heller ikke tabt mig, tværtimod jeg har taget på. - Så alt det skoleinspektøren har sagt er løgn. Det er derfor jeg ville høre om jeg kunne anmelde hende for at overtræder personlige grænser, krænke mit privatliv, sætte mig i dårlig lys, gå i mod en elev??? eller hvad det nu end hedder.

Denne telefon samtale har nu sat mig i en virkelig dårlig og ubehagelig situation. Jeg har sagt til min klasselærer at ingen, og specielt ikke mine forældre, måtte vide noget om det, og det har han accepteret. (Jeg ved godt at man skal indberette sager hvis man er bekymret for nogle - såsom fx selvmordstruende - hvilket jeg IKKE er). Det der undrer mig er, at der ikke er sket noget specielt iøjenfaldne her på det sidste, men midt ud af det blå kommer sådan en telefon samtale. Det at skoleinspektøren har modstridt mine ønsker om at mine forældre ikke skal vide noget. (til mødet sagde jeg, at jeg havde det fint, og at jeg ikke havde brug for hjælp). Kan det så give hende ret til at fortælle løgne om mig (eller noget hun TROR - hun ved jo ikke om det er rigtigt, at jeg skærer i mig selv).

Denne situation har ødelagt mit forhold til mine forældre, jeg har fået det psykisk værre end før, og fra skolens side vil der nu være et ekstra øje på mig - hele tiden.

Jeg ved godt, at det måske er en "god gerning" inspektøren har gjort, men det kan jeg ikke se. Jeg er virkelig vred over det der er sket, og jeg synes slet ikke det er iorden. Hun har ikke engang sagt noget til mig inden hun ringede.

Jeg ved godt det måske er lidt teenage-hysteri, men jeg føler mig virkelig uretfærdigt behandlet, og ønsker ikke at nogle kommer til at stå i samme situatuation som den jeg er i lige nu.

Undskyld for det lange brev...

Mvh

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan godt forstå din frustration over det der er sket. Når du ikke selv har et ønske om at dine forældre fik noget at vide er det helt vildt frustrerende at det er sket alligevel.

Du kan selvfølgelig godt anmelde din skoleinspektør, men jeg mener ikke det er noget du vil få noget ud af. Loven er nemlig skruet sådan sammen at din skoleinspektør har pligt til at underrette dine forældre og/eller de sociale myndigheder(en sagsbehandler i kommunen) hvis hun har på fornemmelsen at du har det svært og har brug for hjælp.
Som jeg læser det du skriver så mener du ikke at hun kan have set at du har sår eller ar på dine arme fordi du slet ikke har vist dine arme til hende. Betyder det at du faktisk har sår eller ar, men at du bare ikke mener at inspektøren kan have set det?
For inspektøren behøver ikke nødvendigvis selv have set noget for at fortælle dine forældre om en bekymring. Det kan også være fordi en lærer, en anden elev på skolen, en forældre til en elev eller en anden har fortalt om noget de har set eller hørt og blevet bekymret over. Hvis inspektøren får oplysninger fra andre som gør hende bekymret...så skal hun gøre som hun har gjort. Det behøver ikke være en bekymring omkring selvmordstanker, men eksempelvis selvskade eller spiseforstyrrelser og også "nok" til at man som inspektør, pædagog eller lærer skal sige noget.

Jeg forstår godt at du er vred, og jeg synes på ingen måder at den følelse du har lige nu har noget med teenage-hysteri at gøre. Jeg kan også sagtens forstå hvorfor du føler du har fået det psykisk værre, for det tænker jeg faktisk er meget naturligt når svære tanker og føleleser "kommer frem i lyset".

Jeg tænker du bliver nødt til at kigge på din situation med nye øjne nu. Først og fremmest så synes jeg du skal prøve at få noget mere hjælp til de tanker og følelser du går rundt med så du med tiden kan få det psykisk bedre. Det er vildt svært og kan ofte følelses som om at alting bliver værre når man starter med at åbne sig og få hjælp, men jeg ved også at det med tiden er det eneste der hjælper.

Selv om jeg ikke mener din skoleinspektør har gjort noget forkert i forhold til loven, så kunne du måske alligevel fortælle hende hvordan du har oplevet alt det her. Eksempelvis spørge hende hvorfor hun ikke informerede dig om at hun ville ringe, eller efterfølgende har givet en forklaring på hvorfor?
Måske ville det også gøre dig lidt mindre frustreret hvis du kunne høre hendes forklaring på hvorfor hun har valgt at gøre som hun har gjort.

Jeg ved godt at svaret måske ikke var som du håbede, men jeg håber det er lidt brugbart alligevel.

Mange hilsner
Niels-Christian

Din

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål