Psykisk vold

brevkassespørgsmål

Psykisk vold

brevkassespørgsmål af
Isibella
16 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej. Jeg er 16 år, og bliver udsat for nogle lidt slemme ting igennem mit forhold. Jeg har en kæreste som siger jeg ik må skrive med noge, ik må gå i diverse tøj, kigger min telefon igennem og tager ting fra mig (så som venner, meninger og ting jeg gør)

Min tidligere kæreste filmede mig under sex da jeg kun lige var blevet 14, jeg fortalte problemet tilo min kæreste men han sagde at jeg ik skulle tænke på det. For hvis han delte den vidste folk ik hvem jeg var osv og at jeg ikek skulle spørge indtil videoen. Han mener også at jeg ikke må spille diverse spil hvis der er drenge med i.

what to do?

Svar:

Kære du

Hvor er det godt at du skriver. Jeg synes det er nogle rigtig slemme ting du bliver udsat for, og det er på ingen måder i orden.

Den form for kontrol din kæreste har brug for er slet ikke rimelig.

Man kunne jo godt tænke at din kæreste bare er en dum skid, og det er selvfølgelig også en mulighed, men sådan behøver det ikke være. Måske forsøger han at kontrollere, hvad du skal, fordi han er vildt usikker på sig selv. Måske er han helt vanvittig vild med dig, og måske betyder hans usikkerhed på sig selv, at han er bange for at du forlader ham. Måske er det det der giver ham et ekstremt behov for at kontrollere det du gør, tænker og føler.

Lige meget hvad grunden er, er det helt uacceptabel adfærd, og slet ikke okay overfor dig. Der er slet ingen tvivl om at det du beskriver er psykisk vold.

Så what to do? Jeg tænker du har brug for noget hjælp. Den grad af kontrol, eller psykisk vold du beskriver er virkelig voldsom, og derfor tænker jeg det er vigtigt at du får talt med nogen om det du oplever. Jeg tænker du har brug for nogle, som kan støtte dig, lige meget hvad du ønsker. Det ville være enkelt, bare at skrive at du skal gå fra din kæreste, fordi han ikke behandler dig godt. Men jeg ved ikke om det er den rigtige løsning for dig? Men lige meget om du ønsker at komme ud af dit forhold, eller om du ønsker at blive sammen med din kæreste, og arbejde for en forandring, så tænker jeg at du får brug for støtte.

Ved dine forældre hvordan dit forhold er? Jeg tænker at dine forældre kunne være en rigtig god støtte for dig, lige meget hvad der skal ske. Først og fremmest for at de kan støtte dig i det daglige, når din kæreste gør de her ting. Når man bliver udsat for psykisk vold, er en af de mest almindelige effekter, at man lige så stille kan komme til at tro på at man selv er forkert. Derfor tænker jeg det er vigtigt at du ikke går alene med det, når din kæreste prøver at kontrollere dig. Hvis du fortæller om det der sker, kan dine forældre(eller andre, som du deler det med) være med til at holde fokus på hvad der er normalt og okay i et forhold, og hvornår det bare ikke er okay.

Hvis du ønsker at bryde med din kæreste, tænker jeg også at du har brug for nogen at støtte dig til.

Og lige meget om du vil blive i dit forhold, eller ud af det, så tænker jeg at både du og din kæreste har brug for hjælp. Du har brug for hjælp til at sige fra. Og din kæreste har brug for hjælp til at håndtere sin egen usikkerhed, så hans egne udfordringer ikke går ud over dig, eller andre.

Kender du BrydTavsheden? Det er en rådgivning der arbejder særligt med kærestevold. Både fysisk og psykisk. De ved en masse om psykisk vold, og rigtig meget om hvad man kan gøre ved det. Du kan læse meget mere på: https://brydtavsheden.dk/

Jeg håber du vil række ud, så du kan få noget hjælp, for det du oplever lige nu, er slet ikke i orden, og du har krav på at det bliver anderledes.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål