Pige gravid

brevkassespørgsmål

Pige gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej jeg er en dreng som har en rigtig dejlig kæreste. Vi havde en slags afbrudt samleje. Men er bange for hun kan gå hen og blive gravid. Det er ikke mere end 2 dage siden men er stadig bange. Mit spørgsmål er hvis hun er gravid er der så noget man kan gøre for at stoppe det. Det skal også siges vi ikke ved om hun er gravid men vil gerne vide og hvis hun er kan man så stoppe det

Svar:

Kære dig

Tak fordi du skriver. Det lyder ikke som en rar situation at være bekymret omkring om din kæreste er gravid, så det er godt, at du skriver ind til os. Mon din kæreste tager præventionsmidler såsom p-piller, minipiller, har en spiral eller andet? Grunden til jeg spørger er, at det ikke fremgår i din tekst. Det er dog en væsentlig pointe, om hun bruger en eller anden form for præventionsmiddel, fordi det kan være afgørende for, om hun er blevet gravid eller ej. En anden ting er din kærestes cyklus; Risikoen for at blive gravid er størst, hvis din kæreste var tæt på sin ægløsning på det tidspunkt, I havde sex. Mon I snakket om det og snakket om, hvornår hun har ægløsning? Mon hun ved, hvornår hun har ægløsning?

Hvad angår din bekymring om graviditet, så kan det være en god idé at være tålmodige, hvis ikke din kæreste har "misset" sin menstruation efter jeres afbrudte samleje. Da du skrev var det ikke mere end to dage siden, at I havde afbrudt samleje og derfor kan det måske være en idé at vente og se om din kæreste får sin menstruation, som hun plejer eller ej. Hvis ikke hun får sin menstruation vil det give mening at tage en graviditetstest for at tjekke, om hun er blevet gravid. Hvis det er svært at vente så længe (nu ved jeg ikke hvor tæt hun er på at få sin menstruation igen), kan I også tage graviditetstesten nu.

Når man har haft afbrudt samleje og har brug for nødprævention, kan man også gå på apoteket og købe fortrydelsespiller. I kan læse mere om det på nedenstående hjemmeside:

https://www.apoteket.dk/sundhed/praevention/faa-svar-paa-alle-dine-spoergsmaal-om-fortrydelsespiller

Fortrydelsespiller købes som håndkøb på apoteket og skal derfor ikke have en recept fra lægen. Mon I har snakket med lægen eller allerede været på apoteket for at snakke om jeres situation? Det vil give god mening at snakke med enten lægen eller en fra apoteket, hvis I vælger at din kæreste skal tage en fortrydelsespille. Både lægen og apotekeren kan give jer vejledning ift., hvordan pillen skal tages, hvad bivirkningerne kan være og hvilket "mærke", der vil være bedst at tage i jeres situation. Det kan måske også være en mulighed at ringe på apoteket og blive guidet gennem telefonen, hvis I synes, at det er for overvældende at snakke med dem nede i på selve apoteket. Det er vigtigt, at man tager fortrydelsespillen alvorligt, for det er din kærestes krop der påvirkes her - derfor er det også vigtigt, at I fremadrettet passer på din kærestes krop ved at bruge beskyttelse som kondom eller p-piller.

Jeg forstår afbrudt samleje ved, at man bevidst har ubeskyttet sex og at fyren trækker sig ud inden han får udløsning eller at han får udløsning udenfor pigens krop. Nogle bruger også afbrudt samleje som en form for prævention, men denne form for "prævention" er meget usikker. Det er nemlig sådan, at man kan blive gravid af det, som man kalder for præ-sperm. Præ-spermen er en form for slim, der kan komme, når fyren bliver ophidset. Derfor er det vigtigt at bruge prævention fra starten. Det er svært at sige, hvor store chancerne er for at blive gravid efter afbrudt samleje, da det - som nævnt - afhænger af, hvornår man har haft sex ift. ægløsning. Jeg er uvidende om, hvor længe du og din kæreste har været sammen, men hvis I har haft ubeskyttet sex med andre seksuelle partnere inden I mødte hinanden, kan det måske også være en idé at blive tjekket for kønssygdomme for en sikkerhedsskyld. P-piller, minipiller og spiraler beskytter nemlig ikke mod kønssygdomme. Det gør kun kondomet. Så husk nu kondomet for jer begges skyld!

Jeg håber at min svar har givet mening for dig.

Med venlig hilsen

Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål