Personen der er pisse forvirret

brevkassespørgsmål

Personen der er pisse forvirret

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 14år og jeg er meget tideligt kommet i popateten, og jeg har nemlig tænkt på at have sex sååååå mange gange, har stadig lyst men hvor hvordan og hvem. Jeg er mega forvirret og så har jeg også den forhændning at jeg har også 3 for min klasse jeg kan lide men jeg synes alle er søde i være sær sin måde håber i kan give lidt råd,

Svar:

Kære du,

Hvor dejligt for dig, at du er kommet i puberteten og er begyndt at blive nysgerrig på dig selv og din sexualitet. Det er helt naturligt at begynde at tænke på og have lyst til sex, når man når puberteten. Men fra man begynder at tænke på sex og have lyst til sex, og til man rent faktisk er klar til at have sex, kan der godt gå et stykke tid. Langt de fleste bruger lang tid på at tænke på sex, og på at onanere og lære deres egen krop at kende, før de bliver klar til at have sex med et andet menneske. Derfor tænker jeg også, at det at du er begyndt at tænke på sex og begyndt at have lyst til sex, ikke nødvendigvis er det samme som, at du skal til at have sex lige nu.

Når man skal have sex er det ikke nok at man har lyst - det er mindst ligeså vigtigt, at man føler sig klar. Nogle bliver klar hurtigt, andre er længere tid om det. I Danmark er gennemsnitsalderen for den seksuelle debut 16 år, hvilket altså vil sige, at de fleste er omkring 16 år, når de har sex første gang. Uanset hvor gammel man er, når man har sex første gang, er det vigtigt, at man føler sig klar til det. Og på et eller andet tidspunkt vil du også føle dig klar til at skulle have sex. Og der kommer hvor, hvordan og hvem ind i billedet.

Hvor?

Man kan mere eller mindre have sex hvor som helst man har lyst. Dog skal man være opmærksom på, at det ikke må krænke andres blufærdighed. Det vil sige, at det ikke må være på et offentligt sted, hvor andre kan risikere at se en. Men ellers er der frit slag.

Hvordan?

Man kan have sex på virkelig mange forskellige måder. Det er mere eller mindre kun fantasien, der sætter grænser. Det vigtige er, at man kun gør noget som man selv har lyst til, som ens partner har lyst til og som føles rart for begge parter.

Hvem?

Det er helt op til en selv at mærke efter, hvem man har lyst til at have sex med. Hvis man så er så heldig, at den man har udvalgt også har lyst til at have sex med en, så er det egentlig bare at give den gas. Dog skal det helst være en, der er nogenlunde samme alder og samme modenhedsniveau som en selv, da det gør relationen mest jævnbyrdig.

Du skriver, at der er tre i din klasse som du kan lide, men at du synes de alle tre er søde på hver deres måde. Når man kommer i puberteten og hormonerne begynder at suse rundt i kroppen, er det ikke unormalt, at ens klassekammerater pludselig går fra "bare" at være klassekammerater, til at være interessante på en helt ny måde. Derfor er der heller ikke noget unormalt eller unaturligt i, at der er tre fra din klasse, som du godt kan lide. Hvis du gerne vil finde ud af hvem af dem du bedst kan lide, så kan det måske være en idé at begynde at bruge lidt mere tid sammen med dem, hvor I bare er jer to. På den måde kan du lære dem lidt bedre at kende, og kan finde ud af, hvem af dem du bedst kan lide at tilbringe tid sammen med.

Jeg håber du kan bruge svaret!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål