P-piller.

brevkassespørgsmål

P-piller.

brevkassespørgsmål af
Anonymt
19 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej har bare lige et spørgsmål. Jeg har for nyligt fået en ny kæreste som har taget min mødom. Hade problemer før hen med den anden kæreste, hvor jeg troede der var noget galt med mig, undanset hvad kunne han ikke "tage min mødom". så var "jomfru" indtil jeg blev kæreste med ham jeg er sammen med nu. Her kommer mit spørgsmål. Jeg har i søndags startede på mine p-piller på min første mins dag, har vært på dem før men blev nød til og stoppe i en måneds tid. I dag hvor jeg skal tage min 5 pille hade jeg sex med min kæreste og han kom i mig, jeg ville høre om der er en chance for at jeg kan blive gravid? Og lige noget andet, er det meget normalt det stadig gøre en smule ondt en gang i mellem?.

Svar:

Kære du

Sådan som jeg forstår dit spørgsmål, så er du lige startet på p-piller igen efter en længere pause og så vidt jeg ved, så betyder det, at du er dækket fra første dag, når du har startet med at tage p-pillerne på første blødningsdag. Så som udgangspunkt så nej, så tror jeg ikke, at der er chance for, at du er blevet gravid. Når det så er sagt, så er man aldrig helt sikker hverken på p-piller eller med kondom. Der er altid en meget lille chance, for at man kan blive gravid, og derfor er det en god ting at være opmærksom på sin krop, og så få taget en graviditetstest engang imellem, så man er på den sikre side. Måske det også kunne være en god idé her, så du kan få helt ro på. Med graviditetstests som man kan købe i de fleste butikker, kan man teste positivt fra næste menstruationsgang, imens en blodprøve ved lægen vist kan vise det lidt tidligere.

Du spørger også, om det er normalt, at det stadig gør en smule ondt engang imellem, når du har sex, ligesom du tidligere har oplevet, og ja, det kan det godt. Kvinders kroppe er meget forskellige, og nogle spænder mere og får derfor oftere ondt ved sex. Nogle gode råd, det er, at have et godt langt forspil til sex, så du er våd, eller i hvert fald at bruge glidecreme, så der er noget smørrelse, som gør, at det ikke bare bliver tør hud mod tør hud, da det godt kan give irritaiton. Derudover er det vigtigt at tage det stille og roligt, og måske specielt, hvis det stadig er ganske nyt for dig og din krop at have sex. På samme måde kan det også være en rigtig god ide at få en snak om, at man tjekker af med hinanden, imens man har sex, og spørger hinanden, om man er okay. Så kan det i hvert fald være lidt nemmere for eksempel at sige fra, hvis noget gør lidt ondt eller bliver ømt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar!

Mange hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål