På vej til spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål

På vej til spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej. Jeg har altid haft en rimelig "normal" krop men gennem de sidste år er jeg begyndt at blive nervøs for om der er noget galt. Jeg har tabt mig rimelig meget og mit BMI er på det sidste halve år faldet fra 23,1 til omkring de 19. Jeg er hele tiden bange for at spise for meget fordi jeg ikke føler jeg kan vurdere hvad der er nok mad til mig. Det er som om mine portioner bliver mindre og mindre og alligevel bliver min skyldfølelse større. For tiden spiser jeg kun aftensmad da vi spiser både morgenmad og frokost sammen på min skole... der kan jeg intet spise fordi jeg føler ALLE kigger på mig. Udover det er jeg medlem af en proana side. Det er bestemt ikke noget jeg er stolt af og jeg prøver altid at undgå og gå derind. På en måde føler jeg bare de forstår mig lidt mere end alle andre. Jeg ved godt det er dumt. Jeg fryser hele tiden, er for træt til at følge med i skolen og mit hår falder ud. Jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe det her og jeg bliver bare ved med at tabe mig. Jeg ved ikke hvem jeg skal gå til eller hvordan jeg skal stoppe det her... nogle gange tvivler jeg på om jeg overhovedet har et problem eller om jeg bare selv kører det her op...

Svar:

Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål, det er rigtig godt at du skriver herind. Overskrifter på dit spørgsmål er "På vej til spiseforstyrrelse?" og her har jeg lyst til at svarer dig at det tror jeg desværre at du er. Når du beskriver dine tanker omkring dine spisevaner, hvordan du har tabt dig og hvordan du opsøger en proana side, så tænker jeg at du har nogle udfordringer i forhold til din spisning og din krop og at det ikke bare er noget du selv kører op.

Du skriver at dit BMI er 19 nu og at det tidligere var 23.1, begge BMI'er er i og for sig fine BMI'er og jeg tænker derfor ikke at der nødvendigvis er noget galt med din størrelse eller krop (altså at du hverken er for lille eller for stor), men tilgengæld på den måde du kommer til at tænke omkring mad, din krop og andres fokus på dette. Det er ikke meningen at en ung pige som dig kun skal spise et måltid mad om dagen, det er slet ikke nærig nok og som du selv skriver, så forhindre det dig i at følge med i din skole og du bliver kold og træt af det. Jeg syntes at det er rigtig vigtigt at dit fokus bliver ændret, så du  kan få det bedre.

Du skriver at du søger en proana side for at møde nogle ligesindede og det kan jeg godt forstå. Det kan være rigtig rart at snakke med nogen ligesindede, når man har det svært, men jeg tror desværre ikke at proana siden er et sted der kan hjælpe dig ud af den spiseforstyrrelse du måske har. Jeg vil derfor foreslå dig at du prøver at gå ind på www.lmsos.dk, som er landsforeningen for spiseforestyrrelser og selvskade. De er vant til at snakke med unge der har det ligesom dig og vil måske kunne forstå dine problematikker og hjælpe dig med at styrer alle de mange tanker du har omkring mad. Du kan både chatte og ringe og snakke face to face med med dem.
Jeg håber at du kan bruge svaret til noget, du er altid velkommen til at skrive herind igen.
Hilsen Marie

MarieHPs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål