overvejer virkelig

brevkassespørgsmål

overvejer virkelig

brevkassespørgsmål af
liza
15 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

hej jeg her på det sidste halve år overvejede at begå selvmord. jeg har faktisk snakkede med en ven om det og hun overvejer det også. og nu har vi planlagt et selvmord til uge 44. men ved ikke helt om det er sådan det skal være. nu hvor jeg snart skal have en psykolog. jeg kan bare ikke se mig selv have det godt i fremtiden. men venen har også sagt at hun vil tage kokain med. hvad skal jeg gøre

Svar:

Kære Liza

Du fortæller ikke noget om hvad det er, der gør at de her tanker har fyldt så meget det sidste halve år? Det er rigtig lang tid du har gået med de her tanker. Jeg er glad for at du skriver, når du nu er nået dertil at du gør dig nogle overvejelser om at gøre alvor af tankerne og faktisk begå selvmord.

Hvis man har svære tanker, eller mange følelser indeni der gør ondt, kan det nogle gange virke helt uoverskueligt, og umuligt at se hvordan det kan blive bedre. Og hvis man når dertil kan selvmord sagtens virke som den eneste mulighed for at få fred, eller den eneste mulighed for at skabe en forandring. Jeg har gennem mange år talt og skrevet med rigtig mange unge, som har planlagt eller forsøgt selvmord. Unge der alligevel fandt andre veje, til forandring og et bedre liv. Det tror jeg også på, at du kan Liza.

Jeg kan forstå, at du allerede har gjort noget for at få hjælp. Du skal snart snakke med en psykolog, og det er et rigtig godt skridt på vejen. Det at tale om det der gør ondt indeni, løser ikke nødvendigvis alting med et trylleslag. Det tager tid. Men Liza...det er det værd. For på den anden side af ligger det liv, du så inderligt ønsker dig, og venter.
Når du skriver her i brevkassen, tænker jeg du gør det for at høre andres tanker om, at dine overvejelser om selvmord. Jeg tænker du skriver fordi du stadig har et håb, om at der er andre muligheder. Og det er der Liza.
Giv den her psykolog en chance. Giv dig selv en chance.

Du skriver at du slet ikke kan se, hvordan tingene kan blive bedre mere. Den følelse er helt normal, når man har ondt indeni. Alting ser sort ud, og det bliver umuligt at se udveje og løsninger. Men det betyder bare, at du ikke kan se dem lige nu.
Du kender måske det her billede med at alting kan være helt sort og mørkt hvis man står nede i et dybt dybt hul. Man er så langt nede at lyset ikke kan trænge ned, og alting er helt mørkt. Men solen er der stadig, lyset kan bare ikke trænge helt ned i bunden af hullet. Jeg tænker det er der du står lige nu. Alt det svære skygger for de muligheder der faktisk findes. Du har brug for hjælp til at finde mulighederne. Og den her psykolog er en rigtig god start.

Du skriver at du har planlagt selvmord sammen med din veninde i uge 44. Det betyder også at du har tid til at søge ekstra meget hjælp lige nu og her. RIng til Livslinien lige nu, og snak med dem om dine tanker. Du kan være helt anonym, og du kan snakke med dem hver eneste dag mellem kl 11 om formiddagen og kl. 4 om natten. Ring og snak om dine tanker på telefon 70 201 201. De har også en chat, du kan bruge, hvis du er mere tryg ved det. Fordelen ved Livslinien er at de har åben så mange timer, alle ugens dage. Men vi vil selvfølgelig også meget gerne lytte og hjælpe. Du kan er meget velkommen på vores chat også. Og din veninde er selvfølgelig meget velkommen til at gøre det samme. Vi er klar til at lytte, og det er Livslinien også.

Kære Liza, livet har meget mere at byde på. Også for dig. Jeg ved du ikke kan se det lige nu, men du kan få en god og lys fremtid.
Hold fast i det lille håb, der stadig bor indeni dig. For du kan blive glad igen, det er jeg sikker på.

De bedste hilsner - Thea

Theas billede
Thea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål