Oralsex

brevkassespørgsmål

Oralsex

brevkassespørgsmål af
Stine
16 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Jeg har dsv fået konstateret herpes i en ung alder hvilket jeg lige nu prøver  at afklare mig selv med.

Jeg er på  medicin og venter bare på af  udbrudet ligger sig.

Mit spørgsmål er, når min herpes ikke er i udbrud kan jeg så  godt have oralsex med min kæreste uden det vil give problemer? Vi vil selvfølgelig  sørge for at have sex med kondom.

håber i   vil svare.

Svar:

Hej Stine.

Øv hvor træls for dig. Men godt at du har opdaget det, og er kommet på medicin. Hvis det kan have nogen form for trøst, så har 20 % af danskerne herpes på kønsdelene, så du er ikke alene om det.

Når din herpes ikke er i udbrud, så kan du, så vidt jeg kan læse mig frem til, godt have oralsex og almindelig sex med din kæreste. Men der vil nok stadig være en lille risiko for smitte, for man kan godt smitte lige inden udbruddet, hvor du ikke har nogle symptomer. Derfor synes jeg, at du for en sikkerheds skyld skal snakke med din læge om, hvordan du skal forholde dig ift. sex.

Det er rigtig godt, at I bruger kondom. Men når du har udbrud, er det bedste faktisk at undgå sex (og at kysse), fordi kondom ikke sikrer 100 % mod smitte.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål