Opkast efter aftensmaden

brevkassespørgsmål

Opkast efter aftensmaden

brevkassespørgsmål af
Tasja
15 år
Oprettet 4 år 2 uger siden

Hej

Jeg er her på det sidste begyndt at kaste min aftensmad op, og det er kun den, jeg gør det hverken når jeg spiser morgenmad eller frokost? jeg synes det er rigtig mærkeligt, og så gør det virkelig ondt i min hals bagefter.
Det er ligemeget hvad jeg spiser og om det er lidt eller meget. Det kommer bare op, min mor siger at jeg skal spise nogle "balancid" da det nedsætter mavesyre, men de hjælper ikke jeg kaster stadig op. (Det skal lige siges, at det er meget lidt af gangen, det vil sige det der kan være i en nyfødts hånd. Så jeg ved godt det er meget lidt der kommer op men tilgængel så kaster jeg op mellem 10 og 20 gange efter jeg har spist.)

Vi tænkte måske at det kunne være en spiseforstyrrelse, men vi ved det som sagt ikke.

Mine forældre har det sådan at hvis det ikke er så slemt altså at det ikke er noget stort der kommer op, så ringer vi ikke til lægen, men det gør mig sku lidt bange, fordi jeg ikke kan finde noget om det på nettet, og så tænker jeg på om det er min hjerne der siger til mig at jeg skal kaste op eller jeg ved det ikke.

Jeg håber i kan hjælpe??

Svar:

Hej Tasja,

Det lyder ret ubehageligt, og jeg kan godt forstå du bliver bekymret.

For som du selv er inde på, så er det ikke normalt at kaste op efter man har spist. Nogle gør det fordi de har en spiseforstyrrelse, men så fremkalder de det bevidst selv. Og når jeg læser dit brev er det ikke mit indtryk, at det er det der sker. Det lyder snarere til, at opkastningen nærmest bare sker af sig selv, uden du gør noget for det.

Nu er jeg ikke læge, men jeg tænker, at din mor godt kunne være inde på noget af det rigtige, når hun siger, at det måske skyldes for meget mavesyre. Især når nu du kaster op efter aftensmaden, men ikke efter de andre måltider. Men det er svært at sige noget om med sikkerhed.

Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte min læge og bede om at blive undersøgt. I øjeblikket har de fleste læger dog lukket for alle ikke-akutte henvendelser på grund af coronavirus. Men de fleste har stadig åbent på telefonerne, så jeg vil klart anbefale dig, at ringe til din læge. Så kan han/hun vurdere om de kan give dig nogle råd over telefonen, eller de har behov for at se dig.

Held og lykke!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål