Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Ondt i tandkødet

brevkassespørgsmål

Ondt i tandkødet

brevkassespørgsmål af
Hende der har ondt
14 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej Jeg var til tandlægen mandag den 3 februar 2020, tandlægen børstede mine tænder. Hun børster oven på mit tandkød som man nu skal. Jeg har haft ondt i mit tandkød ligesiden, hvis jeg røre det med tungen sviger det. Også når jeg børster tænder gør det rigtig ondt. Har taget panodiler så det ikke skulle gøre så ondt. Hvis jeg ligger på Venstre side (der hvor det gør ondt) det kan jeg ikke. Ved ikke om jeg skal kontakte min tandlæge eller hvad jeg selv kan gøre. Det gør stadigvæk ondt idag (9 februar) Hilsen mig der har ondt

Svar:

Hej "Hende der har ondt"!

Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen!
Du skriver, at du har fået ondt i tandkødet lige efter, at du fik børstet dine tænder hos tandlægen. Så er det muligt, at der er blevet børstet lidt for hårdt, så der er kommet sår på tandkødet. Det passer også med, at det svider, når du rører det med tungen. Tandkødet har brug for at hele op, hvis der er børste for hårdt og så det vil være en god idé at lade være at børste i et par dage, dér hvor det ondt, og i stedet skylle med klorhexidin. Hvis det hjælper efter et par dage, så begynder du at børste forsigtigt igen med en blød børste.
Der er også en anden mulighed, og det er at du har fået en virusinfektion, som giver en slags mundbetændelse, men det tror jeg ikke er så sandsynligt, når du kun er generet i venstre side. En virusinfektion plejer at være mere jævnt fordelt i munden.
Under alle omstændigheder, så synes jeg, at du skal bestille tid hos tandlægen, så der lige kan blive kigget på det. Det er nemlig svært for mig, at svare præcist på, hvad det er der gør at du har ondt, når jeg ikke har mulighed for at se på dit tandkød.

Held og lykke med det!

Bedste hilsner,

Birgitte S, tandlæge.

BirgitteSs billede
Birgitte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål