Ondt i maven

brevkassespørgsmål

Ondt i maven

brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej brevkasse I 3 dage har jeg lagt mærke til at jeg er begyndt at have lidt ondt i maven og jeg tror det skyldes min kost. Jeg bor sammen med min kæreste og vi spiser ikke altid lige sundt. Og her de sidste mange dage føler jeg selv at jeg har spist rigtig meget slik og fed mad. Jeg føler mig rigtig afhængig af generelt MacDonalds mad og slik. Altså jeg har stort set spist slik hver dag de sidste dage her og vi drikker også ret meget sodavand og jeg tror virkelig det påvirker min mave meget da jeg får ret meget luft i maven og nærmest prutter konstant og det er virkelig irreterende men jeg har bare virkelig svært ved at holde mig fra de ting. Jeg tænker selv at jeg skal have nogle flere fibre ind i min kost, men er der ellers noget kost som ville kunne virke godt på min mave så jeg slipper for at gå rundt og have ondt i maven? Vi er nemlig ikke særlig gode til at spise grøntsager da jeg er ret kræsen over for grøntsager så bi laver dem ikke rigtig. Har også lige et andet spørgsmål: hvis man gerne vil blive gravid er det så er fordel at man ikke går ud og tisser efter sex? Altså er der en chance for at man tisser sæden ud. Fordi jeg går altid på toiletet efter sex da jeg har hørt at man kan få blærebetændelse hvis ikke man gør det. Ikke at jeg overhovedet vil være gravid nu, jeg er bare nysgerrig. Og hvad er egentlig den nemmeste måde at blive gravid på hvis der findes sådan en?

Svar:

Hej,

Kost: Det lyder som en rigtig svær situation, og det kan være rigtig svært at bryde (dårlige) vaner - særligt hvis man er to om at vedligeholde dem. MEN hvis I er vedholdende og begge har motivation til at ændre dem, så kan man sagtens ændre det. Det er ingen hemmelighed at at manglende motion og dårlig kost (mange kulhydrater og lavt fiberindhold) kan give mavesmerter, luft i maven og forstoppelse. Det ville derfor være en rigtig god ide at omlægge din kost. Hvis du har prøvet at spise flere traditionelle grøntsager som f.eks gulerødder, agurker osv, men at du ikke synes at det smager godt, så man også prøve forskellige former for bønner og kerner, som også har et højt indhold af proteiner og fiber. Der findes også et utal af kogebøger og madbloggere på internettet, som kan give gode ideer og inspiration til spændende sund kost. Hvis du tager kontakt til din læge vil han/hun kunne hjælpe med at motivere til livstilsændringen og vejlede i processen.

Graviditet: Du har helt ret i at man siger, at det er en god ide at tisse efter samleje for at undgå urinvejsbetændelse - særligt hvis det er en ny partner - da man derved får "skyllet" bakterierne ud af urinrøret. Det burde dog ikke påvirke dine graviditetschancer om du tisser efter sex eller ej. Hvis man gerne vil være gravid, så skal man have vaginalt samleje ca. 14 dage efter 1. dag af menstrationen. Det er det tidspunkt, hvor ægløsningen finder sted, og man kan faktisk købe ægløsningstest, som man tisser på (ligesom en graviditetstest), som kan virke vejledende ift om der er ægløsning eller ej. Hvis I på et tidspunkt beslutter Jer for at I gerne vil være gravide, så kan I også tage kontakt til din læge, som kan hjælpe og vejlede i den henseende også.

Mvh
Niclas, læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål