Ondt i brystkassen

brevkassespørgsmål

Ondt i brystkassen

brevkassespørgsmål af
Alberte
22 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

hej cyberhus

jeg har i sådan 1 1/2 uge haft ondt i brystkassen i venstre side lige under brystet. Det strækker sig fra midten af brystkassen helt ud til siden af maven/ryggen i venstre side. Det virker som om at det kommer fra musklerne.. jeg har haft nogen bekymringer og det føles nogen gange som om jeg ikke kan finde ud at trække vejret ordentligt og så får jeg ondt der under brystet og i siden. Faktisk nogen gange virkelig ondt og det føles næsten som om musklerne går i en form for krampe. når jeg trykker på musklerne isæt ude i siden føles den også øm. jeg føler det er blevet bedre men det er ikke helt væk. Er det noget jeg skal være bekymret for? Og er der noget man kan gøre for at få det bedre?

Svar:

Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg kan forstå at du har smerter i venstre side af brystkassen som strækker ned til maven og siden af ryggen, og at du er øm i musklerne i venstre side.

Ud fra hvad du fortæller lyder det primært som muskelsmerter. Muskelsmerter er ganske ufarlige så du kan være helt rolig. Da du "kun" har haft smerter i 1,5 uge, og smerterne allerede er blevet bedre, er mit råd er at fortsætte med at lave dine normale aktiviteter - sørg for at bevæge dig regelmæssigt og dyrk den motion du kan. Hvis du oplever at smerterne forværres eller ikke går væk, skal du en tur forbi din læge, som kan hjælpe dig med nogle specifikke øvelser, eller måske henvise dig til en fysioterapeut.

I din mail beskriver du også at du nogle gange har svært ved at trække vejret ordentligt. Hvis smerterne i brystet kommer i forbindelse med vejrtrækningsproblemer eller hjertebanken er det vigtigt at du opsøger din læge. Du skal også opsøge din læge hvis du får feber, hoste eller åndedrætsbesvær.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål