Ny i familien

brevkassespørgsmål

Ny i familien

brevkassespørgsmål af
Tilde
11 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej jeg bor med mine forældre og de valgt at bliv plejfamilie der flytte 3 børn ind på 2 år 8 år og 9 år pigen på 9 og jeg går begge til gymnastik så vi leget i trampolin og øve spring hun sød og ham på 2 han bare mega nuser og hopper rundt og griner og løber efter vores hunde og siger vov vov men ham på 8 har grædt utrolig meget råbt mor og her til aften græd han så meget at han brugt en masse energi på det og han kaste op min far putte ham i midten i mellem dem i ders seng og med det samme han mærke tryghed sov han da min far ville løft ham i sin egen seng skrig han igen og fik lov bliv ved mine forældre hvor han sov med det samme jeg virklig været nød til bruge. Øre propper stopper han igen for han gir en ond i ørne og får spat nen han os sød

Svar:

Kære Tilde,

Det lyder godt, at dine forældre har valgt at være plejeforældre til tre børn og dermed vil tage sig godt af dem. Det lyder også som om, at du allerede har det godt med dem.

Du skriver, at drengen på 8 år har grædt rigtig meget, og at det har gjort, at du måtte sove med ørepropper. Det kan jeg godt forstå, du har syntes var lidt irriterende. Når du skriver herind, så tænker jeg også, det er fordi, du er nysgerrig på, hvordan det kan være, at han reagerer som han gør, og at du på den måde bekymrer dig for ham.

Når man er plejebarn, så vil det sige, at man ikke kan bo sammen med sine egne forældre og derfor er man nødt til at bo et andet sted ved nogle andre mennesker. Derfor er det jo dejligt, at dine forældre har valgt, at de gerne vil være plejeforældre og tage sig af nogle børn, der ikke kan bo hos deres egne forældre - lige som du kan. Det vil sige, at drengen på 8 år er væk fra sine forældre, og det kan godt være svært. Måske har du selv prøvet at være væk fra dine forældre i en dag eller to, hvor du har savnet dem?

Du skriver, at han græd rigtig meget, men at han faldt i søvn med det samme, han mærkede tryghed. Tryghed er nemlig en vigtig ting her. Som jeg skrev før, så er han væk fra sine forældre og er kommet hjem til jer, som er et nyt sted for ham. Selvom I er søde ved ham og vil ham det godt, så kan det føles utrygt at være væk fra sine forældre. Det lyder til, at han har det rigtig svært, men så er det godt at høre, at dine forældre er der for ham og tager sig af ham.

Det er forskelligt fra barn til barn, hvordan de reagerer og hvor længe der går, før de føler sig godt tilpasse. Vi kan også alle sammen have brug for ekstra tryghed og omsorg engang imellem, og det kan være, at han har ekstra meget brug for det her i starten. Det er slet ikke unaturligt.

Hvis du har brug for at tale mere om det, kan du måske snakke med dine forældre om det. Ellers er du også velkommen i vores 1-1 chat.

Jeg håber, du kunne bruge svaret.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål