Nervøs for graviditet

brevkassespørgsmål

Nervøs for graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej

Jeg har i weekenden haft sex med min kæreste for første gang, og jeg er lidt bange for hvor nemt det er at blive gravid.

Jeg er på p piller og tager dem hver dag på den samme tid, men vi brugte ikke kondom, og ingen af os har været sammen med nogle før.

Men han fik udløsning, og nu er jeg bare ret nervøs.

Men hvor let er det at blive gravid når man tager p piller? Og SKAL man stadig bruge kondom selvom ingen af os har lavet noget med nogle andre før?

Håber i vil svare, tak på forhånd

Svar:

Kære dig,

Dejligt at høre, du har en dejlig kæreste, som du har lyst til at have sex med - og også rigtig godt at høre, hvor bevidst du er om beskyttelse.

P-piller er en af de sikreste præventionsformer, og hvis man tager dem, som man skal, så er man rigtig godt beskyttet. Hvis du har taget dem, som du skal er der meget meget lille risiko for, at du skulle være gravid, så det tror jeg ikke, du behøver bekymre dig om. Du kan vente og se, om du får din menstruation, som du plejer og så tage en graviditetstest, hvis du stadig er nervøs.

Mange bruger prævention som for eksempel p-piller med deres kærester netop, for at undgå kondomers usikkerhed. Men som du også ved, så beskytter p-piller ikke mod kønssygdomme, så derfor er det vigtigt at bruge kondom, hvis man har eller er sammen med andre også. Hvis I er sikre på, at ingen af jer har kønssygdomme (det lyder sådan, hvis I ikke har været sammen med andre), og du samtidig sørger for at tage dine p-piller, så er det ikke nødvendigt at bruge kondom, når I har sex med hinanden.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål, så skriv endelig igen, kom forbi chatten eller kig lidt her

Kærlig hilsen

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål