Naboen

brevkassespørgsmål

Naboen

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej.

Jeg er en 14 årig pige som gerne vil være venner med min nabo. Mig og min nabo har leget/været sammen da vi var lidt yngre men idag komunikere vi ikke. Hun går en klasse over mig, så hun går i ottende. Hvordan kan vi blive være venner?

Kh mig

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Dejligt, du har skrevet herind!

Din nabo

Det lyder da rigtig dejligt, at du gerne vil genoptage kontakten med din nabo igen. Du skriver, at I ikke snakker sammen mere, det er da rigtig ærgerligt, når I ellers har leget og været meget sammen, da I var yngre. Ved du, hvorfor I ikke snakker sammen længere? Det nævner du ikke, men det kan der jo selvfølgelig være mange årsager til. Det kan være, at I måske har været optaget af nogle andre ting og måske er stoppet med tale sammen. Det er i hvert fald, det indtryk jeg får, når du skriver. Hvis det er tilfældet, så er det helt okay. Det er meget naturligt, når man er ung, at veninder fylder mere eller mindre i perioder af ens liv. Men det betyder ikke, at man ikke kan finde hinanden igen og få et godt venskab og forhold til hinanden igen.

Jeg synes, det er en rigtig god ide, hvis du gerne vil være veninder med hende igen. Især når I har haft det så godt sammen, da I var yngre. Det kunne jo være, at I kunne få det igen. Det er i hvert fald en god ide at finde ud af, om I måske kunne blive veninder igen.

En mulighed

Det er selvfølgelig svært at sige, hvordan du skal blive veninder med hende igen, så jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt svært at finde ud af, hvordan du kommer i kontakt med hende igen.  En god ide er at gøre nogle overvejelser over, hvordan du kan komme i snak med hende igen. Det er lidt tid siden, at I har snakket sammen, så det kan være, at I skal lære hinanden at kende på en ny måde. I er også blevet ældre, så I har sikkert fået nye ting, der optager jer mere nu, end da I var mindre.

I kan lave mange forskellige ting sammen, men en god ide er at finde ud af, hvad I måske har til fælles? Det kan være mange forskellige ting, måske har du allerede noget i tankerne. Det kan være, at I begge kan lide det samme musik, måske en speciel gruppe eller sanger. Det kan være, at I begge kan lide at dyrke en bestemt sportgren, måske håndbold, ridning eller dans. Det kan også være, at I begge kan lide tegne, male eller noget helt tredje. Du kunne jo finde ud af, hvad I begge har til fælles, og derefter spørge hende om hun vil være med til. Det kan også være, at I kan se en god film eller serie sammen eller måske kan I bare få snakket omkring, hvad I har lavet i den tid, hvor I ikke har været sammen.

Da hun er din nabo, så kunne du måske gå over og ringe på døren. Du kan høre hende om, hun har lyst til at være sammen med dig? Det kan også være, at du synes, det er lidt svært, når I ikke har talt sammen. Det er også helt okay. Der er jo andre måder, hvorpå du kan komme i kontakt med hende. Du kunne måske skrive til hende, hvis du har mod på det. Du har måske ikke hendes telefonnumer, men så kan du måske finde hende på Facebook eller sende en besked på andre sociale medier. Det kan nogle gange være lidt nemmere, hvis man synes, det bliver for meget at sige det foran folk. Der er i hvert fald intet i vejen med at skrive til hende. Det er helt i orden, hvis der går lidt tid før, du føler dig parat til det. Det kan godt tage lidt tid, det er kun helt naturligt.

En klasse mellem jer

Du skriver, at hun går en klasse over dig, altså i 8. klasse. Er du bekymret for, at hun ikke har lyst til at være sammen med dig, fordi du er yngre end hende? Det er selvfølgelig svært at sige, hvordan hun vil reager, når du enten får skrevet eller sagt det til hende. Jeg kan godt forstå, hvis du går med nogle overvejer omkring hendes reaktion, når du spørger hende om I skal lave noget sammen. Det kan være, at hun måske ikke har lyst til det, og så kan det jo godt følelse lidt hårdt. På den anden side , så kan det jo være, at hun har gået med de samme tanker og ovevejelser. Der er jo kun en klasse mellem jer, det er jo ikke meget. Man kan helt sikkert godt have veninder, der er et år ældre eller yngre end en selv. Det må du ikke lad dig slå ud af.

Jeg håber, du får spurgt eller skrevet til hende.
Jeg ønsker dig i hvert fald det bedste herfra!

De bedste hilsner,

Nikita

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål