Mit fejlagtige udseende

brevkassespørgsmål

Mit fejlagtige udseende

brevkassespørgsmål af
Johanne
15 år

Hej. Jeg har altid haft et dårligt selvværd, men de sidste par måneder er det virkelig begyndt at ødelægge mig. Jeg kan ikke længere gå uden for døren uden at have været i bad, lagt makeup og sat mit hår inden. Det startede bare med nogle små kommentarer fra mine venner, men blev efterhånden til noget større, hvor de direkte hakkede ned på mine fejl. Jeg er født med en spids, skæv ydre næse med et bump på, nogle øjne, der er meget asymetriske, nogle små læber, der hænger lidt i den ene side, en meget høj pande, nogle grå og buskede øjenbryn, og så er jeg cirka 7-15cm lavere end de andre piger i min klasse. Selvom jeg ikke synes, at min personlighed fejler noget, har jeg altid været den pige, som drengene har undgået totalt, og jeg er begyndt at se det lidt som et problem angående min fremtid og det med at stifte familie, blive gift osv. Nu begynder mine veninder også og få kærester osv, og så er jeg den eneste, der ikke har prøvet noget som helst endnu, hvilket jeg synes er rigtig ærgerligt, og så er jeg begyndt at skyde skylden på mit meget grimme og asymetriske udseende. Jeg har haft rigtig meget akne i både ansigtet, men også på ryggen, brystet, skuldrene og røven. Det blev jeg så træt af, så jeg besluttede at komme på et 6-måneders forløb på isotretinoin, der er det stærkeste medicin mod akne. Det afsluttede jeg for 2 uger siden cirka, men dog har jeg haft en lang række bivirkninger som har ødelagt min energi og humør bla depression, så jeg ikke rigtigt har haft overskud til andet. Jeg har også kæmpet meget med mine tænder (underbid) så jeg har haft bøjle fra 4-8. klasse. Så er jeg også MEGET for tidligt født, så jeg har været igennem nogle operationer og diverse andre ting i min barndom. Bare for at nævne, at jeg altså ikke har haft det specielt nemt samlignet med mine to brødre, der ikke har en eneste fejl i deres udseende, men som pigerne bare har kastet sig over. Jeg bruger cirka 1-2 time(r) hver dag på makeup, og stadigvæk kan jeg blive kaldt den grimmeste pige i klassen af mine klassekammerater. Det er mest min skæve næse, der påvirker mig, da den gør mit ansigt asymmetrisk og utiltrækkende, og jeg har også kigget på næseoperationer, men det er bare MEGET man skal igennem, og det kan jeg ikke overskue. Mit spørgsmål er egentlig bare, hvordan jeg styrker mit selvværd og selvtillid, da jeg skal på gymnasiet efter sommerferien og gerne ville prøve at udstråle mere selvtillid? Og hvordan får jeg sat en stopper for alle de kommentarer, jeg dagligt får fra mine venner uden at miste dem? Mine forældre siger, at mine venner er "pøblen" og sådan nogle, der ikke er dannede ligesom os, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal finde nogle, der ligner mig selv. Siger de bare de grimme ting til mig, fordi de ved, at jeg har mange penge og at de derfor er jaloux? Eller er det bare sådan ungdomskulturen er, og at jeg faktisk ikke kan gøre noget ved det? Undskyld, hvis jeg har skrevet meget, men jeg havde bare lige brug for at komme ud med det.

Svar:

Kære Johanne

Du skal slet ikke undskylde for, at du har skrevet for meget i dit brev. Det er KUN godt, at du er kommet ud med alle dine tanker og jo mere, jeg/vi får indblik i, jo bedre mulighed er der for at guide dig. Det kan være utrolig svært, hvis man oplever at folk reagerer negativt på én om det så er personligt eller udseendemæssigt. Jeg er ked af, at du føler, at du har et "fejlagtigt udseende" og at du går det igennem, som du gør. Det er ikke  nemt at kæmpe med selvtillid og selvværd, for det kan påvirke ens hverdag rigtig meget og ofte kan andres fortællinger om én blive ens egen fortælling om sig sig selv. Derfor er det godt, at du har skrevet ind til os.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at der desværre er mange mennesker, især unge, som kæmper med at få et mere positivt syn på dem selv og få øget selvværd og selvtillid. Selv dem der kommenterer negativt på dit udseende har med stor sandsynlighed også nogle ting, som de er utilfredse med ved dem selv. Jeg siger ikke dette for at neglegere dine følelser, men i stedet for at fortælle dig, at det ikke er unormalt at have det, som du har det. Nogle gange kan man komme til at føle sig alene med nogle tanker og følelser, som rigtig mange faktisk også har. De fleste mennesker kan være rigtig hårde ved dem selv og der kan være mange grunde til, at man slås med negative tanker. Den gode nyhed er, at man mentalt kan "træne" sig til at blive gladere og til at få et mere positivt syn på sig selv. Det kan godt lykkes selvom det kan være utrolig svært og selvom man kan opleve bump og tilbagegang på vejen.  Du spørger bl.a. ind til, hvordan du kan øge din selvtillid og får mere selvværd og jeg vil forsøge at give dig nogle bud på det:

UDFRODRE DINE NEGATIVE TANKER:

Jeg kan virkelig godt forstå og sætte mig ind i, at du bliver ked af det og at du bliver negativt påvirket, når dine venner siger de ting om dig, som de gør. Det er aldrig sjovt at blive hakket ned på eller at nogle kun fokuserer på de fejl, som man har. På den måde kan man komme til at tro, at man ikke er noget værd eller at man ikke er lige så meget værd, som alle andre. Mon det er sådan, at du har det? I slutningen af din besked spørger du om, hvordan du kan udstråle mere selvtillid og selvværd og om ungdomskulturen bare er lidt træls nogle gange uden at man kan gøre noget ved det. Man kan sige, at vi som enkeltpersoner aldrig kan styre udefrakommende faktorer og derfor kan vi heller ikke styre, hvordan andre tænker om os eller ser os. Dét vi i stedet kan forsøge at kontrollere er, hvordan vi ser os selv og hvordan vi reagerer på andre menneskers holdinger til os. Vi kan i hvert fald træne os selv i at lære det. Du kan derfor ikke kontrollere, om dine venner fokuserer på dine fejl, men du kan lære at fokusere på de positive ting ved DIG og de ting, som gør lige netop DIG unik. På den måde kan du mentalt træne, hvordan du reagerer, når andre taler negativt om dig.

Nogle gange kan vi være nødt til at fortælle os selv, at vi er gode nok, som vi er. Især hvis der ikke er mange omkring os til at gøre det. Jeg lægger mærke til, at du om dig selv siger, at du har et "meget grimmere og asymetriske udseende. " Jeg forestiller mig, at du har det sådan, fordi du sammenligner dig med andre, og måske ikke føler, at der er nogen, der ligner dig? Eller måske er har du fokus på skønhedsidealer om "symmetriske" og "det smukke udseende"? Udfordringen at udfordre sine tanker. Nu tænker du sikkert, at: "Ja, ja. Det er jo nemmere sagt end gjort" eller "det kan du sagtens sige", men hvordan vi tænker om os selv kan gøre rigtig meget ift., hvordan vi ser os selv og hvordan vi opbygger selvtillid og selvværd.  Jeg ved godt, at det kan være møghamrende svært at ændre sit mindset og det er ikke noget, som sker fra den ene dag til den anden, men det bliver nemmere med tiden og jo mere, man "træner" det. Det kan lykkes i sidste ende og nogle gange skal man også huske sig selv på, at man ikke altid skal tro på, hvad man tænker ;)

Du fortæller, at dine forældre forestiller sig, at dine venner siger negative ting om dig, fordi de måske er jaloux over, at din familie har penge. Det kan der måske være en pointe i, men du, dine forældre eller jeg ved ikke med sikkerhed, hvorfor de siger, som de siger. Som jeg nævnte tidligere, så kan vi aldrig kan kontrollere andres meninger eller syn på os, men vi kan vælge, hvordan VI vil tackle det og hvad vi vil lade os påvirke af. Og det starter i tankerne.

Mindhelp har skrevet et par artikler om at forsøge at ændre sit mindset til mere positive tanker om sig selv. Måske vil det give dig lidt hjælp på vejen at læse dem? I dem står der en masse gode råd til, hvordan man bedre kan håndtere de tanker, som er svært og derved få et bedre selvværd og selvtillid. Du kan finde dem her:

Artiklen "Negative tanker":  https://mindhelper.dk/identitet/negative-tanker/

Artiklen "Slut fred med din krop og dit udseende: https://mindhelper.dk/identitet/slut-fred-med-din-krop-og-med-dit-udseende/

HUSK DINE STYRKER

Det er rigtig vigtigt, at du husker dig selv og giver dig selv selvomsorg og i den forbindelse er det vigtigt at vide, at du har lige så mange styrker, som du har svagheder. Både på yder- og indersiden. Jeg er rigtig glad for at høre, at du ikke synes, at din personlighed fejler noget. Det er nemlig grundstenen for at elske os selv. Selvom du ikke er ked af din person, så tænker jeg, at du måske kan lave nogle personlighedsøvelser, som kan hjælpe dig på vej ift. at få et bedre selvværd og selvtillid. Mon du ville kunne være frisk på det? Jeg har snakket med nogen, for hvem det har været en hjælp at skrive deres positive kompetencer ned og læse dem højt for sig selv. Måske det er noget, som du også tænker ville hjælpe for dig? Når man skriver positive ting ned om sig selv, kan det ofte være nemmere at forstå sig selv fra et bredere perspektiv og fra et mere positivt lys på ens person. Hvad tænker du om det? Du kan evt. få inspiration her:  https://mindhelper.dk/mental-fitness/24-styrker/

 Jeg ved også, at det for nogen hjælper f.eks. at lave et mantra, hvor man hver dag fortæller sig selv, at man er smuk, klog, idégenererende eller hvad det nu kan være, man ser som positive ting ved sig selv. Jo flere gange, man hører det, jo mere begynder man at tro på det. Giver det mening?  Ligesom at man eksempelvis stille og roligt begynder at tro på, at man er grim, hvis dét er det, man hører hele tiden. Forstår du, hvad jeg mener? Mon sådanne øvelser kunne være nogle, der ville kunne hjælpe dig?

Jeg håber, at det kan være med til at give dig et billede af, at du har meget at byde på. Også selvom negative tanker omkring dit udseende forsøger at fortælle dig noget andet. Selvom du selv ser, at du har fysiske områder, som du ikke er tilfreds med, så er jeg sikker på, at der er så meget andet positivt i dig. Jeg er ked af at høre, at du har døjet med acne og at det har påvirket dig på en måde, hvor det har gjort dig usikker på dig selv. Jeg er også ked af, at du tror, at du ikke har en kæreste, fordi du ser ud, som du gør og at det giver dig en frygt for fremtiden ift. at stifte familie og blive gift. Det er helt normalt at ens frygt og tvivl kan påvirke fremtidsudsigterne negativt og jeg kan derfor godt sætte mig ind i, hvor det kommer fra i dig. Samtidig er det også vigtigt for mig at sige, at rigtig mange, som oplever hudmæssige problemer i teenageårene på grund af hormonelle forandringer. Langt de fleste kommer dog af med det jo ældre, de bliver.

Du nævner også, at mange af dine venner har fået en kæreste og at du ærger dig over, at du ikke har "prøve noget endnu" og ikke har haft/har en kæreste. Det får mig til være nysgerrig på, om du mon gerne vil have en kæreste og "prøve noget", fordi dine venner har det? Jeg ved, at mange i teenageårene kan føle, at de helst ikke vil gå glip af noget, som deres venner gør. Mon det er sådan du har det? Måske har du har gjort dig overvejelser om, hvorfor du gerne vil have en kæreste eller hvorfor du gerne vil "prøve noget"? Det er helt naturligt at spejle sig i sin omgangskreds og det kan jeg også godt forstå, at du gør. Samtidig er det også en god idé at mærke efter i sig selv, hvorfor man gerne vil prøve nogle ting af.

SNAKKE MED NOGEN OM DET:

Jeg kan forstå gennem din besked, at du snakker med dine forældre om det. Når der er noget, der går os på, er det vigtigt at kunne tale med nogen om det. På den måde går vi ikke med det hele selv og der er nogen, der lytter. Jeg håber, at det hjælper dig at tale med dem. Jeg tænker, om du måske også har nogle veninder, som du kan snakke med? Nogle gange kan der være ting, som man snakker med sine veninder om på en anden måde en ens forældre. De kan måske relatere på en anden måde. Som jeg nævnte før, så er er der mange unge, som har døjer med selvtillid og selvværd og måske har du nogle, du kan spejle dig og som måske går med de samme tanker og følelser som dig. Måske har dine veninder oplevet noget á la det samme som dig og kan forstå, hvordan du har det. Mon du har nogle tætte veninder, som du er trygge ved at snakke med om, hvordan du har det?

Du er også altid velkommen til at skrive til os på Cyberhus' chat, hvor du kan skrive frem og tilbage med en rådgiver, der kan hjælpe dig på vej. Jeg vil rose dig for at have fundet modet til at skrive til os her i brevkassen. Det er ikke det nemmeste at åbne op om det, der er svært, som du har gjort her og du har været god til at beskrive, hvordan du har det. Tak for det. Jeg håber, at du har fået nogle redskaber med, som du bruge fremover.

De bedste hilsner,
Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål