Mini piller

brevkassespørgsmål

Mini piller

brevkassespørgsmål af
Luise
15 år
Oprettet 4 år 1 dag siden

Hej jeg er en pige på 15 år der nu i snart 8 måneder har haft en kæreste...

Jeg fik mine minipiller idleveret og tog den pp første menstrationsdag. Jeg indså at jeg kom til at tage den i den forkerte række følge... gør det en forskel?

Efter det gik der en dag og om aftnen to jeg en igen min anden pille men ca 2-3 timer for tidligt.... hvir efter vi havede sex! Jeg kan kun læse mig frem til at man ikke skal tage den forsent men kan ikke finde noget om fortidligt. Gør den den ustabil eller er det okay da det var tidligere...

det skal lige siges at vi ikke havede sex meget senere end jeg to min første pille...

burdte jeg være nervøs eller skal jeg bare tage det roligt?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå, at du er begyndt at tage minipiller, men, at du ikke har fået taget dem helt regelmæssigt. Lige netop med minipiller er det vigtigt, at man tager den regelmæssigt. Som du selv skriver, så er man ikke sikkert beskyttet hvis man tager dem tre timer for sent. Hvis du nogle dage tager dem meget tidligere end andre dage, så vil du tage dem tre timer forskudt (man kan også kalde det for sent). Når det sker, så kan man ikke regne med at være beskyttet de næste 7 dage.

Der findes både lavdosis og højdosis minipiller. Hvis man tager højdosis minipiller, kan man godt tage dem med nogle timers forskydning, men tager man lavdosis minipiller, så er det vigtigt, at være meget nøjagtig.

Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål