Min ven har selvmordstanker

brevkassespørgsmål

Min ven har selvmordstanker

brevkassespørgsmål af
Mig
14 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Jeg har en ven som har selvmordstanker han siger det er fordi han følger han ik har nogle venner og han har det dårligt over det han har gjord som fx. Er at have sex i 10-årsalderen.. han har sagt at han drikker rigtig meget fordi det hjælper ham og han siger han er ked af at han ikke tør ryge og tage stoffer men han har her for ikke så lagtid siden send et billed til mig hvor der stod “har været på indkøb(drugs)” og havde taget et billed af nogle piller og jeg har så prøvet at spøge mere ind til det men nu siger han bare at det med drugs var for sjov og at han ikke drikker så meget som han havde sagt.. men han har stadig selvmordstanker og jeg har spurgt ham om han gerne vil have jeg finder en som har mere forstand på det end mig som han kan snakke med og han sagde at det syndes han lød som en god ide. Men jeg ved ikke hvem jeg skal kontakte?

Svar:

Kære du

Lad mig starte ud med at sige, at din ven er heldig at have sådan en som dig. Jeg er sikker på at du gør en kæmpe forskel for ham.

Det er helt tydeligt at din ven har brug for hjælp, og jeg synes det er helt fantastisk at du har haft mod til at tale med ham. Du har foreslået det helt rigtige med at søge mere hjælp. Jeg er slet ikke i tvivl om at din ven har brug for hjælp fra voksne, der kan hjælpe med de her selvmordstanker.

Heldigvis findes der rigtig mange gode muligheder.

Måske kan du snakke med dine egne forældre om at din ven har brug for hjælp. Nogle gange kan det nemlig være rigtig rart at have nogle voksne til at hjælpe med at tage kontakt. Fortæl, de samme ting som du har skrevet her i brevkassen. Fortæl at din ven gerne vil have hjælp, men ikke ved hvordan. Så kan dine forældre tale med jeres skole, eller måske ringe til kommunen og gøre opmærksom på at din ven har det rigtig svært. Hvis det med dine forældre ikke er en mulighed, kan du også selv gøre noget.

Jeg ved ikke om du går i samme klasse, eller på samme skole som din ven. Men en anden mulighed kunne også være sige noget direkte til en lærer, som du og din ven har et godt forhold til og føler jer trygge ved. Det er nemlig sådan at lærere, skal hjælpe med at sige det videre til de voksne der kan hjælpe, hvis de finder ud af at en ung har det rigtig svært.

Hvis du ikke tænker der er en lærer du vil bryde dig om at sige det til, kan man også selv kontakte sin kommune direkte. Alle kommuner tilbyder noget der hedder Åben Anonym Rådgivning, hvor man som ung kan henvende sig og fortælle om de problemer man har. Rådgiverne fra kommunen, kan så fortælle mere om hvordan de kan hjælpe, og aftale hvordan man skal gøre. Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men hvis du prøver at google Åben Anonym Rådgivning og så din kommunes navn, vil du sikkert finde et telefonnummer.
Du kan også logge på vores chat, og bede en af vores rådgivere om hjælp til at finde de rigtige numre.

Du har allerede gjort en kæmpe forskel for din ven, ved at lytte. Og du er så sej, at du nu også hjælper ham med at få hjælp. Jeg håber mine råd leder dig lidt på vej, og du finder en måde at få det her sagt til nogle voksne. Husk at du altid er velkommen til at logge på chatten, hvis du har brug for hjælp til det her, eller hvis du har andre tanker du har brug for at dele med nogen.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål