Min mor drikker

brevkassespørgsmål

Min mor drikker

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Jeg har oplevet at siden min mor fik fjernet hendes ene nyre efter et års tid hvor hun var inde og ude af sygehuset hele tiden er hun begyndt at drikke lidt mere end hun burde, det er ikke andet end øl men nogle gange drikker hun nok til at hun ikke kan vågne op til tiden, så jeg ender med at sove over mig også og så hvis hun har fået nok alkohol er det som om hun ikke er til stedet og jeg ikke kan kommunikere med hende overhovedet, jeg tør ikke sige noget til hende fordi jeg er bange for at hun bliver sur over at jeg tænker sådan om hende, er det normalt at have forældre som drikker hver dag, jeg har lagt mærke til at hver dag forsvinder der imellem 2-6 øl fra køleskabet og min mor får det rigtig dårligt når hun har drukket uden pauser i flere dage og det går ofte ud over mig for så kan hun ikke lave mad til mig, købe ind, gå med vores hund, når hun har drukket føler jeg at jeg har et stort ansvar for mig selv.

Svar:

Kære du.

Hvor er jeg glad for at du skriver ind, og fortæller om hvordan det er at være dig!
Det yder nemlig til at det godt kan være rigtig svært!

Du fortæller at din mor drikker, og at det kan blive rigtig ubehageligt for dig at være derhjemme, og at du bliver bange for at hun bliver sur på dig.
Det er ikke normalt, at en forældre drikker så meget som du beskriver, og det lyder til at din mor er kommet ud i et reelt misbrug.
Er der mon nogen der ved, hvordan det er at være dig? Hvordan du går rundt og har det?

Jeg tænker det er rigtig vigtigt at du får talt med nogen om det, og der er flere muligheder for dig. For det er ikke noget du skal gå alene rundt med, da det er for svært.

Den ene mulighed er på www.gruppechat.dk hvor der er en chat der hedder brus. Det er for børn og unge i familier hvor rusmidler fylder for meget. Her kan du møde andre unge, som kender til det at vokse op med en forældre i misbrug. Hvordan det påvirker en osv. Her er det muligt at få vendt mange af de tanker og stille nogle af de mange spørgsmål du nok går rundt med.
På gruppechat er der også andre chats og emner, og jeg tænker at det kunne være et godt sted for dig at kigge ind, og deltage i nogle af de grupper der er, så du kan komme ud med noget af alt det der må være inde i dig.

En anden mulighed er www.ungbrus.dk som er en en til en rådgivning, hvor de er vant til at tale med børn og unge der vokser op i familier med misbrug. Alt efter hvor du bor i landet, er der også nogle muligheder for at kunne få et forløb, og de vil kunne hjælpe dig med at finde et sted i nærheden af dig.

Som ung er det helt normalt at deltage i det praktiske derhjemme, men det er ikke meningen at det hele skal ligge på dig. Du er den unge, barnet, og hun skal kunne varetage dine behov.

Der kan være mange muligheder for hjælp til dig, og jeg håber virkelig du vil række ud til nogle af de muligheder jeg har givet dig, så du kan få hjælp til at håndtere det, og finde ud af hvad du kan gøre midt i alt det her.

Jeg håber det bliver bedre for din mor og dig, så det ikke skal være så svært !

Mange hilsner Rose

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål