Min højde

brevkassespørgsmål

Min højde

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej cyberhus

Jeg skriver angående min højde.

jeg er en dreng på 13 år, snart 14, og jeg er 173cm høj. Jeg vil bare høre om det er lidt. Forresten har jeg lave forældre på henholdsvis 170 og 171.

Svar:

Kære Anonyme dreng.

Tak for dit gode spørgsmål, jeg ved at der er mange andre unge på din alder der bekymre sig om deres højde!

Drenge vokser typisk i ryk, og du vil nok huske en periode i folkeskolen hvor pigerne var højerne end drengene, og lige pludselig så er de fleste drenge de højeste. Drenge vil typisk fortsætte med at vokse lidt i deres teenageår også.

Din slut højde er både bestemt af genetik dvs din forældres højde og af andre udefra kommende faktorer såsom fx kost og motion.

Der en grov formel hvormed du kan estimere din sluthøjde:

Målhøjde = (fars højde + mors højde) / 2 + 6,5 cm

(Er man en pige så skal man -6,5 i stedet for at lægge dem til)

Jeg håber dette hjalp en smule, og vigtigst af alt så skal man lære at være glad for sin krop og den måde man ser ud på!

mvh læge Julie

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål