Mig og mine forældre

brevkassespørgsmål

Mig og mine forældre

brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Kan i hjælpe mig med at følle mig glad indeni der hjemme hos mine forældre

Svar:

Kære du.

Jeg er ked af at høre, at du ikke føler dig glad indeni, når du er derhjemme. Det må være rigtig ubehageligt og træls ikke at føle sig glad derhjemme, men jeg synes, at det er så godt, at du er kommet forbi brevkassen. Det er ikke nemt at åbne op omkring de svære ting, så det er så sejt, at du har gjort det alligevel, og jeg håber, at jeg kan komme med nogle råd, som kan hjælpe dig.

Du skriver ikke i dit brev, om der er noget bestemt, som gør, at du ikke føler dig glad indeni, når du er hjemme hos dine forældre, så jeg håber, at det er okay, at jeg prøver at komme med nogle forskellige forslag.

Måske du ikke er glad derhjemme, fordi du føler dig ensom eller føler at dine forældre ikke rigtig er sammen med dig?
Hvis det er rigtigt, så tænker jeg, om det kunne være en idé at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det kan være, at de ikke har tænkt over, at du måske nogle gange føler dig lidt for dig selv, og hvis de får det at vide, kan det være, at de vil ændre deres måde at være på. Måske I kan have en fast aften om ugen, hvor I ser en film eller spiller et spil sammen, så I kan nyde hinandens selskab rigtigt? Det kan også være, at dine forældre arbejder meget, og det er svært for dem at finde tid, men så kunne du måske også tale med dine forældre om det, så kan det være I kan få lavet nogle aftaler om at kunne være hjemme ved nogle venner eller andet familie nogle dage efter skole, så du ikke skal gå så meget selv derhjemme?

Måske du ikke er glad, fordi, at dine forældre ikke er gode ved dig?
Hvis dine forældre gør dig ondt på en eller anden måde, enten ved ikke at være gode ved dig, eller hvis de fysisk gør dig ondt, så skal du vide, at det ikke er din skyld, eller noget som du har fortjent. Derfor er det vigtigt, at hvis ens forældre gør en ondt, at man så fortæller det til nogen. Det kan være et andet familiemedlem, en lærer, en fritidstræner, en pædagog, en vens forælder eller en anden voksen, som man føler sig tryg ved. Så skal den voksne nemlig hjælpe dig, for det er ikke okay, hvis dine forældre gør dig ondt.

Måske det er fordi, at du keder dig og ikke synes, at det er sjovt at være hjemme?
Hvis det er fordi, det er kedelige at være derhjemme, så kunne det være, at det kunne hjælpe at få sig en hobby? Nogle går til aktiviteter udenfor hjemmet for eksempel fodbold eller håndbold eller badminton eller lignende. Men man kan også få sig hobbyer, man kan lave derhjemme. Nogle lærer at spille på et instrument, andre maler eller synger eller tegner. Nogle skriver historier, andre bygger ting, laver mad og så videre. Måske du har nogle ting, som du synes er sjove, som du kunne bruge noget af tiden på, når du er derhjemme?

Måske det er fordi, at du bare generelt synes, at det hele er lidt svært og hårdt lige nu?
Nogle gange så har man det både lidt trist og skidt i en periode, og det er slet ikke sikkert, at man ved hvorfor, man har det sådan. Hvis det er sådan, du har det, så er mit bedste råd at snakke med nogen, som du er tryg ved. Det kan være dine forældre, andre familiemedlemmer, lærer, pædagog, fritidstræner, venners forældre, men det kan også være her i vores chat. Her er du altid velkommen, og det er helt anonymt. Vores chat har åbent 14-17 mandage og onsdage og 18-21 tirsdage og torsdage, og her vil sidde en sød rådgiver klar til en snak, hvis du har brug for det.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Ellers så er du altid velkommen til at kigge forbi igen. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Mange knus fra Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål