Menstruation ballon

brevkassespørgsmål

Menstruation ballon

brevkassespørgsmål af
Maria
12 år

Hejsa. Jeg har haft min menstruation i nogle måneder. Hver gang jeg har min menstruation varer den i 9 dage!!! Og er kraftig de første 5 dage! Hver gang jeg skal sove vågner jeg tit op Lm natten eller tidligt om morgen og har den følelse af en kæmpe masse blod fregat samlet sig og venter på at "komme ud" hvis man kan sige det. Det er MEGA ubbehageligt og føler at jeg skal bløde igennem. De fleste af mine venner bløder kun i 5-6 dage og er aldrig rigtig bange for at bløde igennem. Jeg bekymrer mig meget om det og er bange for at gå i skole, sove eller gå rundt i timer uden at gå på toilet. Jeg sover med natbind, shorts og i fosterstilling. Kan man gøre noget for at ens menstruation varer mindre end 9 dage? Og er der andet jeg kan gøre for at mindske risikoen at bløde igennem????

Svar:

Hej Maria

Først og fremmest tak for dit brevkassespørgsmål.

Det lyder som om, du bruger en del tid og energi på at bekymre dig omkring din menstruation. Det lyder også som om, din menstruation kan begrænse dig i at gøre de ting, du har lyst til, når du bekymrer dig om at bløde igennem.

Det er ret almindeligt at have kraftig menstruation, og mellem 10-20 % af alle kvinder oplever at have det. Typisk kan du ikke selv gøre noget ved hverken din menstruations længde eller blødningens størrelse. Og det lyder som om, du allerede gør en del ting for at mindske risikoen for at bløde igennem, fx bruger natbind. Et alternativ kan være at bruge en menstruationskop, som ikke lækker uanset menstruationens størrelse. Du kan få rådgivning omkring brugen af menstruationskop på apoteket, og du kan også google dig frem til en del vejledninger om, hvordan man gør.

Taget i betragtning af hvor ofte, en almindelig pige har menstruation, tænker jeg, at det kan give god mening for dig snakke med nogen om hvilke udfordringer, din menstruation giver dig. Hvis du bløder 9 dage hver 3-4 uge, så bliver det hurtigt til mange dage, hvor du føler dig begrænset af din menstruation. Måske kan du prøve at snakke med din mor omkring det? Det kan være, at din mor selv har oplevet at have kraftig menstruation og måske kan hjælpe dig.

Det kan også være, at din mor sammen med dig kan søge rådgivning hos lægen omkring, hvad du har af muligheder for at mindske din menstruation. Det er sådan, at lægen kan udskrive p-piller og andre former for medicin, som kan mindske blødningen. Men da du er ung, er det nødvendigt at have en af dine forældre med til at træffe en beslutning om, om det er nødvendigt. Både p-piller og medicin kan også have bivirkninger, som, det er vigtigt, at andre omkring en er opmærksomme på, kan opstå.

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner,
Christine fra Cyberhus

cyberhuschristines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål