Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej!

Jeg er en pige på 15 år med normalt rigtig regelmæssig menstruation.

Jeg har en kæreste som jeg har sex med, med kondom.

Min menstruation har været forsinket i over en måned nu, og jeg tog en graviditetstest både 8 dage efter forventet menstruation og omkring 20 dage efter forventet menstruation - begge to negative. Derfor tror og håber jeg da ikke, at jeg er gravid.

Men nu har jeg fået VIRKELIG svag blødning, altså nærmest ingenting og det er mere brunt end rødt. Jeg forstår ikke helt, om det er min menstruation, da den plejer at være meget kraftig? Eller hvorfor det kommer?

Håber jeg kan få lidt afklaring her..

Mvh

Svar:

Hej med dig!

Tak for dit spørgsmål.

Jeg tror heller ikke, du er gravid. Kondom er en meget sikker form for prævention, og hvis I har brugt det hele tiden, og dine graviditetstests har været negative, så er det meget usansynligt, at du er gravid.

I de første år efter man har fået sin menstruation, er det meget normalt, hvis man ikke har ægløsning, og der kan blødningerne være meget kraftige og i nogles tilfælde også uregelmæssige.

Selvom menstruationen i dit tilfælde altid har været regelmæssig, kan den alligevel godt være blive uregelmæssig de første år, og den kan variere lidt i blødningsmængde.

Menstruationen kan også blive påvirket og forsinket af mange andre ting, for eksempel stress, bekymring, vægttab eller andre fysiske årsager.

Den svage blødning du har haft, kan sagtens have været din menstruation. For de fleste bliver den også mere regelmæssig med tiden. Indtil da, kan det være en god ide at tage en graviditetstest en gang i mellem, for at være helt sikker på, du ikke er gravid.

Jeg håber, du kan bruge svaret

De bedste hilsner

Johanne

Johannes billede
Johanne fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål