Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 11 år og jeg tor jeg har udflåd, jeg fik det da jeg var Ca.10 år. Jeg hved ikke om jeg snart får menstruation, jeg er begyndt og lugte under armene og få små hår også på skede, jeg tør ikke at spøger min mor om jeg skal begynde og bruge trusse inlæg, skal jeg begynde at bruge det? Og hvornår tror i Ca. Jeg får min menstruation?

Svar:

Hej Anonym

Det er i hvert fald tydeligt, at din krop er godt igang med at udvikle sig. Alle de tegn du nævner er tydelige tegn på at du er kommet i puberteten, og så er menstruationen også noget der er på vej.

Hvornår den kommer er umuligt at sige. Nogle har udflåd i få måneder før de får menstruation, mens andre kan have udflåd i flere år. Nogle har slet ingen udflåd, så det ville være forkert at gætte på et bestemt tidspunkt. Det er på vej, så hav lidt mere tålmodighed, så skal det nok komme.

Jeg synes du skal overveje at snakke med din mor om det her, selv om du er nervøs for det. Din mor har selv været igennem præcis den samme periode, og jeg tænker hun kan hjælpe dig rigtig meget. Både i forhold til trusseindlæg, og bind, men også i forhold til de tanker du går og gør dig om alt det her.

Du behøver ikke bruge trusseindlæg med mindre du har rigtig meget udflåd, som generer i dine trusser. Og hygiejne bind er først aktuelt når menstruationen kommer. Men det kan være en god idé at have nogle bind, så du er forberedt til når det kommer første gang. Mange kan også godt lide at have et bind i skoletasken, hvis nu det kommer i skolen første gang (når man altså må komme i skole igen)

Men overvej at snakke med din mor om det. Jeg er sikker på hun gerne vil hjælpe.

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål