Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Mille
13 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej cyberhus jeg har haft mens i omkring 6 måneder nu og den har altid været ret regel mæssig altså der har normalt gået lidt over 4 uger mellem men sidste gang jeg fik mens fik jeg den 7 dage før jeg normalt ville have fået den og nu fik jeg den så 6 dage før jeg skulle have fået den og alle de andre gange har der gået lidt mere end 4 uger og nu går der kun lidt over 3 og det var bare meget pludselig at den hoppede fra 4 uger til 3 det var ikke sådan langsomt eller noget og jeg ved godt at ens mens kan være iregelmæssig til at starte med men den har jo været regelmæssig andre gange og så er min mens også omkring 7 dage lang Er det ikke lidt mærkligt?

Svar:

Kære Dig,

Det er helt normalt, at ens menstruation afviger fra det "normale mønster" af og til. Det vil de fleste piger/kvinder opleve på et eller andet tidspunkt. Man kan især se det, hvis der har været ekstra pres på (eksaminer, stress, ekstrem sport eller lignende). Det der sker, er at de overordnede hormoner kan blive påvirkede og dermed kan der ske ændring i de hormoner, der giver ægløsning og efterfølgende afstødning af livmoderslimhinden (Der medfører selve menstruationsblødningen). I de allerfleste tilfælde vender menstruationen tilbage til sit normale mønster igen, når de "ydre påvirkninger" fx stress ophører.

Det, at du menstruerer i 7 dage, er også normalt især i starten, når man næsten lige har fået sin menstruationen(=menarchen) - det skyldes at blødningerne kan være det, som man kalder "anovulatoriske blødninger" og som betyder at man endnu ikke har ægløsning forud for menstruationsblødningen. Her kan man opleve kraftige og længere blødningerne, end når der senere hen begynder at blive modnet og frigivet et æg fra æggestokkene.

Måske har du læst lidt på internettet og stødt på noget helt specifikt, som du er bekymret for - i så fald, må du meget gerne skrive igen. Endnu en gang: det er helt normalt, at menstruationscyklus ændrer karakter af kortere varighed. Hvis du oplever uregelmæssig menstruation varende over 6-12 måneder, kan det være en fin ide at booke tid hos din egen læge - det samme gælder, hvis du oplever andre symptomer/ændringer i, hvordan du plejet at have det,  i tillæg til uregelmæssig menstruation.

Mvh. Maja

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål