Menstration. Højde. Hjælp.

brevkassespørgsmål

Menstration. Højde. Hjælp.

brevkassespørgsmål af
Anonyma
12 år

Jeg er en sund og rask pige på 12 år. Jeg er glad foran andre, lever det 12 årige liv, osv.

Dog er der noget der går mig meget på, Min højde, skostørrelse og vægt.

Jeg er 168, bruger mellem 42 & 44, og vejer 53,5.

Jeg er højere end min mor, min fars højde kender jeg dsv ikke da jeg er 'donerbarn'.

Jeg er meget ked af min højde, og tænker meget på den. Jeg er højere end alle i min klasse, og jeg føler mig anderledes.

Det er her hvor menstration kommer ind. Hvornår får jeg den mon?

Altså lægerne siger jeg bliver ca 180cm, og jeg har hørt man vokser ca 10cm efter man har fået menstration.

Det vil sige jeg vil være omkring 170.

Mine bryster er ca en A75, måske lidt mindre, men det er min Bh størrelse.

Jeg har fået en større kønsbehåring både ved skridtet og under begge arme. + Jeg har vel haft udflåd i omkring 1år - 1,5år.

Bumser, ja dem er min pande fyldt med. Porer, knopper & bumser.  GUD hvor jeg hader dem. Hagen, næsten, kinderne, overlæben, panden. de sidder overalt. DE ØDELÆGGER MIT LIV.

-

Som i nok kan høre er jeg lidt 'frustreret'. Jeg vil gerne stoppe med at vokse snart.

Mit endelige spørgsmål er: er der noget der tyder på at jeg måske snart får min menstration? Så jeg bare kan stoppe med at vokse langsomt, slippe for smerterne og alt det der. Jeg har lige vokset meget på kort tid, og gud hvor var det smartefuldt. Det vil jeg snart gerne have til at stoppe tak.

I må gerne skrive hvis der r noget der tyder på det.

Mvh Anonyma. <3

Svar:

Hej Anonyma,

Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du er frustreret. Du har en alder, hvor der sker mange ting i din krop og i hovedet. Kort fortalt er din krop ved at ændre sig fra barn til voksenkroppen. Der går mellem fire og seks år, før den er færdig med forvandlingen. Ligesom det er forskelligt, hvornår man kommer i puberteten, er det forskelligt, hvor hurtigt forandringerne sker i de forskellige faser. Hvordan piger oplever puberteten varierer fra person til person. Typisk starter purberteten mellem 10-14 års alderen. Som du allerede har selv har oplevet, sker der en masse forandringer i kroppen - du udvikler bryster, bumser, kropsbehåring nye steder på kroppen og en masse homoner flyver rundt i kroppen, som gør at det kan være svært for hovedet at følge med.

Puberteten og teeangerårene er også en tid, hvor mange gerne vil passe ind og være som de andre. Derfor er det ikke umormalt, at man selv er meget opmærksom på, hvordan man ser ud eller hvad der er anderledes ved en selv. Det er også en alder, hvor mange er mere usikre på sig selv, og man ofte gerne vil have det, man ikke har. Nogle som er lave vil gerne være højere og omvendt. Fordi det er forskelligt hvornår og hvor hurtigt ens krop forandrer sig i purberten, så er det også der, hvor du vil opleve der kan være stor forskel på dig og din omgangskreds, og det er helt naturligt. Der er desværre ikke så meget at gøre ved din højde - prøv at se, om du kan acceptere din krop som den er, og tænk at forskellen i det mindste udligner sig lidt, når flere af dine venner også kommer i puberteten.

Du er hverken den første eller den sidste som synes bumser er noget vi helst gerne vil være foruden. Alt efter hvor slemt du oplever det, så findes der forskellige behandlinger mod bumser. Jeg vil anbefale du kontakter egen læge, hvis du virkelig er generet. Han/hun kan rådgive dig korrekt, ellers kan du også få råd og vejledning på apotektet, hvis du har mod på det. Der findes selvfølgelig også helt almindelig hudpleje som renser og fugter huden, som også kan hjælpe.

Du spørger om der er noget der tyder på om, du snart får din menstruation. I og med at din krop er igang med at forandre sig, kunne det godt tyde på det. Men hvornår det sker, kan jeg desværre ikke svare dig på. Der er det kedelig svar nok, at det sker, når din krop er klar til det. De tegn eller signaler kroppen sender, når din menstruation skal starte kan være forskellige fra person til person. Ofte er udflåd, voksende bryster og kønsbehåring de klassiske tegn. Et tegn kan også være, at du oplever din livmoder trækker sig sammen og dermed udløser smerter, nogle oplever også smerter i lænden, mens andre ikke mærker nogle tegn på, at deres menstruation starter.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner

Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål