Mens eller gravid?

brevkassespørgsmål

Mens eller gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej jeg skriver fordi jeg nu har haft mens-lignende smerter i godt og vel over en måned nu. Jeg har ondt i den nederste del af maven, jeg er oppustet og jeg kaster al min mad op når jeg spiser. Min menstruation plejer at vare 7 dage, men sidst varede den kun 5 dage, hvilket for mig var mærkelig, siden den aldrig har varet kortere end de 7 dage. Er begyndt at tænke på om det muligvis kunne have været en form for pletblødning.. siden min mave har gjort ondt lige siden. Min kæreste sagde sidst, at det kunne være, at det var en graviditet uden for livmoderen, men jeg ved det ikke. Er så forvirret. Det skal lige siges, at jeg smed p-pillerne for 7 måneder siden, da de gav for mange bivirkninger. Håber I kan hjælpe med at give mig et svar på hvad det måske kan være. Jeg ved godt, at I ikke kan give mig et nøjagtigt svar, men så sidder jeg i det mindste ikke alene med bekymringen.

Svar:

Kære dig.

Det lyder ikke rart, at du er bekymret for, om du er gravid og har haft smerter længe. Så det er godt, at du har skrevet herind, så du forhåbentlig kan få svar på dine spørgsmål og dermed kan slippe bekymringerne.

Den eneste sikre måde at finde ud af, om du er blevet gravid, er ved at tage en graviditetstest. Du kan dog tidligst teste på den dag, hvor du ellers skulle have haft din menstruation, da det først er på det tidspunkt, at koncentrationen af graviditetshormonet er højt nok til, at en graviditetstest kan måle det.

Ventetiden indtil din næste menstruation kan føles utroligt lang - især når man, som dig, er nervøs for, om man nu er blevet gravid. Og hvad værre er, så kan det at man går og tænker over det og bekymrer sig om, om man nu er gravid gøre, at menstruationen udebliver, fordi kroppen kan mærke, at man er stresset.

Så mit bedste råd til dig er derfor at prøve at tænke på det så lidt som muligt (jeg ved godt, at det er rigtig svært), og forsøge at væbne dig med tålmodighed indtil din næste menstruation kommer, eller indtil du kan tage en graviditetstest.

Hvis du får din menstruation, er du ikke gravid. Så enkelt kan det siges. Så når du får menstruation, er det hver gang et sikkert tegn på, at du ikke er gravid, også selvom din menstruation varer færre dage end den plejer.

Det lyder rigtig ubehageligt, at du har haft ondt i den nederste del af maven, er oppustet og kaster op, og har gjort det i næsten en måned nu. De symptomer som du har, kan også skyldes andre ting. Hvis det fortsætter, vil jeg anbefale dig, at bestille en tid ved din læge og blive undersøgt for, hvad det eventuelt kan skyldes. På den måde kan du også få svar på, hvad det kan være, og så kan du forhåbentlig slippe for flere bekymringer.

Hvis du og din kæreste ikke ønsker at blive gravide, er det vigtigt at huske og sørge for, at bruge bekyttelse hver eneste gang I har sex. Så risikerer I både uønsket graviditet og kønssygdomme, og så slipper du for at skulle bekymre dig for, om du eventuelt er blevet gravid igen en anden gang. Kondom er den form for beskyttelse der virker bedst (når man husker det), men der findes selvfølgelig også andre former for prævention, udover kondom og p-piller, som du selvfølgelig ikke skal tage, når de giver dig mange bivirkninger. Men det kan være, at der er en anden form for prævention, som vil virke godt for jer. Det kan du snakke med din læge om.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål