Mens

brevkassespørgsmål

Mens

brevkassespørgsmål af
Mathilde
14 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej jeg er en puge på 14. som ikke har fået mens. Min farmor blev gravid da hun var 17 og jeg ligner meget hende. Min tvillinge søster fik det da hun var 12år. Hun ligner min mir. Jeg ligner min far. og som sagt fik hun et barn da hun var 17. Men jeg ved ikke hvornår hun fik sin mens. Jeg er 162 høj ig vejer 42 . Jeg har haft udflåd i 3 år. Og når jeg tørre mig. Kommer der vildt meget. Som i vildt meget udflåd ud på toilet papiret. Som er sådan æggevide gennemsigtig alla. Har hår begge steder og har haft det i godt 2 år. Mine bryster er igså begyndt at vokse lidt. De er overhovedet ikke særlig store!. Men hvornår tror i jeg går min? Tak på forhånd

Svar:

Hej Mathilde,

Menstruationen begynder på et eller andet tidspunkt i puberteten. Nogle får den allerede når de er 10-11 år og andre er væsentlig ældre - 16-17 år - før de får den. Begge dele, og alt der i mellem, er lige normalt.

Selvom det ofte vil være sådan, at man ligner sin mor og sin søster i sin biologiske udvikling, så er det ligeså normalt, at man ikke gør. Hvornår din mor og din søster fik deres første menstruation kan give dig et fingerpeg om hvornår din måske vil komme, men er ikke en rettesnor, der kan give dig et præcist svar. Menstruationen kommer nemlig først, når kroppen er klar.

Eftersom du har fået kønsbehåring, har haft udflåd længe, og dine bryster er begyndt at vokse tænker jeg, at det nok ikke varer så længe før din menstruation kommer. For de tre ting er nemlig tegn på, at din krop er ved at være parat. Jeg kan desværre ikke give dig noget præcist svar på, hvornår din krop er parat, men formentlig er det ikke så meget længere endnu du skal være tålmodig.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål