mens

brevkassespørgsmål

mens

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

hej. Jeg er en pige på snart 13. Jeg er lidt nervøs fordi jeg har ikke fået min mens for denne måned indnu. Det er lidt over en måned siden jeg har haft den sidst. Det skal lige siges at jeg har haft den i lidt over ét år. Desuden er jeg 13, så har ikke haft min førte gang endnu. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Er der en der har oplevet det samme? Skal jeg bare vente og se hvad der sker?

Svar:

Hej med dig,

Der kan være mange grunde til, at ens menstruation er forsinket eller helt udebliver, og stort set alle piger og kvinder oplever det en gang imellem. Hvis man er stresset i en periode, eller der sker nogle drastiske ændringer i ens liv kan menstruationen "springe over" eller blive forsinket.  Og selvom du har haft din menstruation i et år, så kan den stadig godt være uregelmæssig, hvilket også kan være årsagen til, at du ikke har fået den i denne måned endnu. Når man, som dig, ikke er seksuelt aktiv, er der som regel ikke noget at være bekymret for, når menstrautionen udebliver. I langt de fleste tilfælde er det nemlig "bare" en af kroppens måder at vise én på, at man har haft for meget at se til. Og ofte kommer den som den skal den næste måned.

Så umiddelbart vil mit råd være, at du skal vente og se om ikke den kommer i løbet af den næste måned. Men hvis du fortsat er bekymret eller du begynder at opleve andre ændringer i din krop eller dit humør kan det være en god idé at tale med din mor og med din læge om det.

Jeg håber mit svar kan give dig lidt ro i maven.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål