Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Mellemrum mellem tænderne

brevkassespørgsmål

Mellemrum mellem tænderne

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg er en pige på 12 og har et mellemrum mellem tænderne som jeg er virkelig træt af Jeg har fået fjernet noget at mit læbebond men sidst jeg var til kontrol virkede tandlægen ikke så overbevist om at det ville hjælpe på tænderne og jeg tvivler på at de vil rette det med bøjle Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål om mellemrum mellem fortænderne.

Det er ofte sådan, at hvis man fjerner den lille sene der går ned mellem fortænderne, så flytter de sig sammen så mellemrummet går væk. Men ikke altid. Det kommer an på hvor meget plads der er i kæben. Og nogen gange tager det også et godt stykke tid - et halvt til et helt år - før man kan se effekten af operationen.

Og det kan være du har helt ret i, at de ikke vil rette dine tænder med bøjle. Det er fordi det ikke er en sygdom at have mellemrum mellem fortænderne. Og tandlægerne skal kun tilbyde at rette på tænderne, hvis du kan tage skade af det som voksen. Så hvis din tandstilling kan give dig andre problemer end mellemrummet, så måske.

Du skriver at du er 12 år. Det betyder at dine kæber ikke er færdige med at vokse og måske er alle dine nye tænder ikke kommet frem endnu? I så fald kan der måske nå at ske noget stadigvæk med dit mellemrum.

Men hvis der nu ikke gør det, så tænker jeg du har følgende muligheder:

- at bede om en samtale med bøjlespecialisten. Tag dine forældre med og bed dem om at se på din tandstilling og fortæl dem, hvordan du har det med din tandstilling og det store mellemrum. Det kan godt være, at de siger ja til at give dig bøjler alligevel. Måske er det også kun en lille, let behandling, der er nødvendig. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med at få en tid hos specialisten.

- du kan gå til en privat bøjlespecialist og få en samtale om at få rettet tænderne der. Din kommunes bøjletandlæge kan hjælpe dig med af fortælle dig, hvor du finder sådan en specialist og også med at fortælle dig, hvad det kan komme til at koste - og hvordan det kan gøres. Det er dyrt at få rettet tænder - en almindelig behandling koster typisk 25.000-35.000 kroner.

- hvis du bor i nærheden af København eller Aarhus kan du gå på tandlægeskolen der og spørge, om de vil hjælpe dig. Din bøjletandlæge kan hjælpe dig med at finde ud af det også.

- og så er der muligheden af at få lagt et lille lag plast på fortænderne, så de bliver gjort større. Dette kan din almindelige tandlæge gøre. Det er ikke svært og hvis mellemrummet ikke er helt enormt stot, kan det komme til at se rigtig fint ud. Det holder ikke hele livet, hver 5-10 år skal du have lavet det om og når du er over 18 skal du selv betale for det.

Mit råd til dig er at starte med at tage en lang snak med dine forældre om hvordan du har det med dine tænder. Både forklare hvad problemet er og at du sådan ønsker at få hjælp til at få gjort noget. Hvis de vil hjælpe dig er næske skridt at få dem med til samtalen med bøjletandlægen. De skal med fordi de skal hjælpe dig med at stille spørgsmål og høre svarene og spørge undervejs, så du kan snakke videre md dem, når I kommer hjem igen.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål