Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Mellemrum mellem tænder

brevkassespørgsmål

Mellemrum mellem tænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg har i flere år gerne ville have bøjle på, fordi jeg mener at mine tænder er “skæve” det vil sige jeg her et ok stort mellemrum mellem min fortænder, mens der næsten ikke er plads til min hjørnetænder. Min tandlæge mener ikke at jeg skal have bøjle på, men mine tænder irriterer mig helt vildt. Hvad kan jeg gøre??

Svar:

Hej

tak for dit spørgsmål om din tandstilling.

Mellemrum mellem (for)tænderne har du, hvis dine tænder fylder mindre, end der er plads til i kæberne. Mellemrum kan man have alle steder i munden, men det er normalt mellemrummet lige i midten, børn og unge spørger mig om. Tænderne har en tendens til at flytte sig fremad så de fleste mellemrum lukker sig helt af sig selv. Men altså ikke alle. Så du kan have det, hvis (nogen af) dine tænder er smalle. Eller hvis du har brede kæber. Eller hvis du har et tykt læbebånd (senen på indersiden af læben), der går helt ned og ind imellem dine to fortænder. Sådan en sene kan være så stor og så hård, at tænderne ikke kan rykke sammen.

Når du er 14 er det mest sandsynligt, at du er færdig med at skifte alle dine mælketænder ud med nye tænder. Og kort tid efter de sidste nye tænder er kommer helt frem, er dit bid så meget på plads, at der ikke er noget, der rykker sig rigtig meget mere. Hvis du har en tyk sene mellem fortænderne, skulle den have været fjernet i ca 2. klasse, lige før dine hjørnetænder bryder frem Så er der nemlig en god chance for, at fortænderne "presses" sammen, når hjørnetænderne vekser ned på plads. Hvis du har en meget stor og tyk sene er det muligt, at det kan gøre en forskel at fjerne den nu, men det er ikke sikkert.

En mulighed for at gøre noget ved et mellemrum er at få bygget fortænderne ud. Du kan prøve at google sangeren Kirsten Siggård og finde de gamle billeder af hende frem. Hun havde i gamle dage et stort mellemrum, som hun senere fik ændret ved at få bygget plast på (tror jeg - og måske senere få lavet kroner). Du kan se, at hun fik nogle ret brede fortænder ud af det. Det kommer an på hvor stort mellemrummet er og hvor store tænderne er, om det kan gøres, så det bliver pænt.

Du siger din tandlæge har sagt, at det ikke er nødvendigt at rette dine tænder. Du skal vide, at når tandlægerne vurderer "nødvendigheden", så tænker de på, om din tandstilling er sådan, at du kan få problemer med tænder eller tandkød i dit voksenliv. Men de tænker ikke specielt på, om der er noget der er skævt - eller om du har et mellemrum. Det betragter tandlægerne ikke som en sygdom. Og det er kun noget du kan blive syg af, som de skal hjælpe dig med.

Jeg tænker, at du bør snakke med din tandlæge om det. Det er som regel en god ide at tage en voksen med - dine forældre for eksempel. Og så må du jo starte med at tage en snak med dine forældre og fortælle dem, hvor ked af det du er og finde ud af om de vil hjælpe dig - altså for eksemepel ved at tage til tandlæge med dig. Det nemmeste er at snakke med din almindelige tandlæge først. Men I kan også vælge at snakke med den specialtandlæge, der har med bøjler at gøre. Det er specialtandlægerne, der har retten til at bestemme om du må få rettet tænder. Fortæl tandlægen hvordan du har det med din tandstilling. Spørg om de kan hjælpe dig.

Hvis din tandstilling ikke fejler noget ellers, så vil de formentig ikke tilbyde dig at få rettet dine tænder. Men det kan være de kan fortælle dig, hvad der kan gøres, hvis du selv vil betale for det. Det er helt umuligt for mig at kunne sige dig, om det er en mindre ting eller det er en stor, langvarig, dyr behanding med bøjler, der skal til. Hos en privat specialist koster en tandretning ofte 25-35.000 kroner og varer 1-2 år + 2 år bagefter med efterbøjler. Du er 14 år, skriver du. Det betyder at du har mulighed for at vælge meget snart at skifte skole. Måske skal du på efterskole eller på gymnasiet. Jeg tænker, at du bør overveje rigtig meget, hvor svært det vil være for dig at gennemføre en langvarig tandretning, hvis du samtidig går på efterskole eller i gymnasiet - og skal til tandlæge hver måned og nogen ekstra gange, fordi noget generer dig.

Så mit råd til dig er at tænke dig rigtig godt om.

Jeg tænker, at det under alle omstændigheder er det rigtige at gå til tandlægerne og se, om de kan hjælpe dig - og hvad de kan hjælpe dig med.

Held og lykke med at finde ud af det hele

Niels, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål